Creatief met onderzoeksmethoden

Wees creatief bij het kiezen van je onderzoeksmethoden. Er zijn veel manieren om je data te verzamelen. Hierin kun je allerlei combinaties maken. Kijk verder dan de standaard onderzoeksmethoden. 

Door standaardmethoden om te buigen kun je het respondenten makkelijk maken, wat je respons vergroot. Mensen vinden het dan ook leuk om mee te werken aan je onderzoek. Scheurkaartjes zijn bijvoorbeeld hele korte vragenlijstjes. En korte interviewtjes zijn vragenlijsten met veel open vragen. Een kort gesprek waarin een respondent zijn/haar verhaal kwijt kan met een kopje koffie is fijner om te doen dan een vragenlijst invullen.

 

Door gebruik te maken van panels maak je handig gebruik van mensen die mee willen doen met onderzoek en daarvoor vaak beloond worden. Je betaalt per respondent en de beheerder van het panel denkt graag met je mee over representativiteit. Je kunt je doelgroep vaak heel precies selecteren aan de hand van allerlei achtergrondkenmerken.

Het combineren van methoden geeft verdieping aan de informatie die verzameld. Zo kun je de uitkomsten van een vragenlijsten in groepsgesprekken interpreteren. Andersom kun je aan de hand van literatuurstudie een vragenlijst samenstellen. Of eerst bestaande databestanden analyseren en wat dan ontbreekt vragen in een vragenlijst. Op die manier hoef je een aantal zaken niet te vragen in je vragenlijst en kun je dieper ingaan op de materie in je vragenlijst.

Je kunt respondenten een logboek bij laten houden en dit combineren met tracking. Hierbij zie je wat de respondenten doen en wordt het ook beschreven door de respondent. Denk hierbij wel aan de wet rondom de privacy.

Een combinatie die ik zelf graag gebruik zijn observaties en korte gesprekken aan de hand van een vragenlijst. Op basis van wat je hebt gezien, stel je wat vragen. Bijvoorbeeld waarom iets iemand deed of hoe ze dat ervaren hebben.

Heb jij nog overzicht in je onderzoek? Weet je wat de volgende stap is?  Download direct mijn cheatsheet en krijg weer overzicht in je onderzoek!

onderzoeksresultaten verspreiden

8 vormen om je onderzoeksresultaten te verspreiden

Bij een onderzoeksrapportage denken veel mensen, helaas, nog steeds aan een lijvig boekwerk dat leest als een spannend boek (er wordt langzaam toegewerkt naar de conclusie). Er zijn echter ook andere manieren van rapporteren die steeds vaker gebruikt worden.

Read More »

In 4 stappen je interview analyseren

Stel: je hebt interviews afgenomen voor je onderzoek. Er is een hoop interessante informatie naar boven gekomen tijdens deze gesprekken. Maar hoe zorg je ervoor dat je die informatie kunt gebruiken om je onderzoeksvraag te beantwoorden?

Read More »

Tien tips voor het meten van effecten

Als je wilt weten of het werkt wat je doet, moet je dit toetsen. Zonder dit te toetsen blijft het raden. Je kunt een goede schatting making omdat je je project hebt gebaseerd op ervaring, kennis en peilers waarvan bekend is dat het werkt. Maar heb je de juiste mix gevonden?

Read More »