Creatief met onderzoeksmethoden

Wees creatief bij het kiezen van je onderzoeksmethoden. Er zijn veel manieren om je data te verzamelen. Hierin kun je allerlei combinaties maken. Kijk verder dan de standaard onderzoeksmethoden. 

Door standaardmethoden om te buigen kun je het respondenten makkelijk maken, wat je respons vergroot. Mensen vinden het dan ook leuk om mee te werken aan je onderzoek. Scheurkaartjes zijn bijvoorbeeld hele korte vragenlijstjes. En korte interviewtjes zijn vragenlijsten met veel open vragen. Een kort gesprek waarin een respondent zijn/haar verhaal kwijt kan met een kopje koffie is fijner om te doen dan een vragenlijst invullen.

 

Door gebruik te maken van panels maak je handig gebruik van mensen die mee willen doen met onderzoek en daarvoor vaak beloond worden. Je betaalt per respondent en de beheerder van het panel denkt graag met je mee over representativiteit. Je kunt je doelgroep vaak heel precies selecteren aan de hand van allerlei achtergrondkenmerken.

 

Het combineren van methoden geeft verdieping aan de informatie die verzameld. Zo kun je de uitkomsten van een vragenlijsten in groepsgesprekken interpreteren. Andersom kun je aan de hand van literatuurstudie een vragenlijst samenstellen. Of eerst bestaande databestanden analyseren en wat dan ontbreekt vragen in een vragenlijst. Op die manier hoef je een aantal zaken niet te vragen in je vragenlijst en kun je dieper ingaan op de materie in je vragenlijst.

Je kunt respondenten een logboek bij laten houden en dit combineren met tracking. Hierbij zie je wat de respondenten doen en wordt het ook beschreven door de respondent. Denk hierbij wel aan de wet rondom de privacy.

Een combinatie die ik zelf graag gebruik zijn observaties en korte gesprekken aan de hand van een vragenlijst. Op basis van wat je hebt gezien, stel je wat vragen. Bijvoorbeeld waarom iets iemand deed of hoe ze dat ervaren hebben.

validiteit

Wat is validiteit?

De validiteit van een onderzoek vertelt iets in hoeverre de vragen die gesteld zijn meten wat ze moeten meten. M.a.w. zijn de gestelde vragen ondubbelzinnig? Kan de respondent de vraag anders opgevat hebben dan jij hem gesteld hebt?

Read More »

Evalueren is een gesprek, geen monoloog

Onlangs had ik een evaluatie met een opdrachtnemer welke anders liep dan ik gewend was. De persoon in kwestie had zich goed voorbereid en stak van wal. Ze heeft haar verhaal vertelt: wat volgens haar het doel van de evaluatie was, wat de mogelijkheden waren en wat er was bereikt.

Read More »
onderzoeksmethodes - wat is een onderzoeksmethode

Wat is een onderzoeksmethode?

Wat is een onderzoeksmethode? Uit gesprekken die ik voer met verschillende mensen die onderzoek doen, is er soms verwarring over de term onderzoeksmethodes. Er zijn

Read More »
formuleren doelen prisma

Hulpmiddel bij het formuleren van je doelen: PRISMA

Het formuleren van een doelen kan lastig zijn. Het is daarom handig om een aantal criteria te hebben waar je je aan houdt. In één van mijn vorige blogs heb ik uitgelegd dat je doelen SMART kunt formuleren. Je kunt ook kiezen voor een andere methodiek .

Read More »

Projectevaluatie: een checklist

Eén van onze meest gelezen blogs gaat over de vragen die je moet stellen bij een procesevaluatie. Zo’n evaluatie is gericht op de manier waarop je werkt en samen (hebt) gewerkt.

Read More »