Creatief met onderzoeksmethoden

Wees creatief bij het kiezen van je onderzoeksmethoden. Er zijn veel manieren om je data te verzamelen. Hierin kun je allerlei combinaties maken. Kijk verder dan de standaard onderzoeksmethoden. 

Door standaardmethoden om te buigen kun je het respondenten makkelijk maken, wat je respons vergroot. Mensen vinden het dan ook leuk om mee te werken aan je onderzoek. Scheurkaartjes zijn bijvoorbeeld hele korte vragenlijstjes. En korte interviewtjes zijn vragenlijsten met veel open vragen. Een kort gesprek waarin een respondent zijn/haar verhaal kwijt kan met een kopje koffie is fijner om te doen dan een vragenlijst invullen.

 

Door gebruik te maken van panels maak je handig gebruik van mensen die mee willen doen met onderzoek en daarvoor vaak beloond worden. Je betaalt per respondent en de beheerder van het panel denkt graag met je mee over representativiteit. Je kunt je doelgroep vaak heel precies selecteren aan de hand van allerlei achtergrondkenmerken.

 

Het combineren van methoden geeft verdieping aan de informatie die verzameld. Zo kun je de uitkomsten van een vragenlijsten in groepsgesprekken interpreteren. Andersom kun je aan de hand van literatuurstudie een vragenlijst samenstellen. Of eerst bestaande databestanden analyseren en wat dan ontbreekt vragen in een vragenlijst. Op die manier hoef je een aantal zaken niet te vragen in je vragenlijst en kun je dieper ingaan op de materie in je vragenlijst.

Je kunt respondenten een logboek bij laten houden en dit combineren met tracking. Hierbij zie je wat de respondenten doen en wordt het ook beschreven door de respondent. Denk hierbij wel aan de wet rondom de privacy.

Een combinatie die ik zelf graag gebruik zijn observaties en korte gesprekken aan de hand van een vragenlijst. Op basis van wat je hebt gezien, stel je wat vragen. Bijvoorbeeld waarom iets iemand deed of hoe ze dat ervaren hebben.

juiste onderzoeksvraag

Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvraag?

Als je een onderzoek gaat uitvoeren is het belangrijk om de juiste onderzoeksvraag de formuleren. Het doel van het onderzoek en de onderzoeksvraag geven namelijk aan hoe de verdere opzet van het onderzoek eruit zal zien.

Read More »

Monitoren en evalueren: Wat is wat?

Monitoren en evalueren worden vaak samen genoemd. Dit is niet gek, want zowel monitoren als evalueren doe je om dezelfde reden: je wilt specifieke informatie verzamelen die je nodig hebt om de volgende stap te kunnen maken.

Read More »
groepsgesprek tips

10 tips voor het houden van een groepsgesprek

Bij het organiseren en leiden van een groepsgesprek moet je met andere dingen rekening houden dan bij een individueel interview. Bij groepsinterviews heb je bijvoorbeeld te maken met groepsdynamiek waar je mee om moet gaan.

Read More »

Welke schalen kun je gebruiken?

In vragenlijsten wordt vaak gebruik gemaakt van schalen om de mening van de respondenten te meten, maar ook om te kijken naar wat ze hebben gedaan. Maar ook bij observaties, logboeken, scheurkaartjes en in gesprekken kun je gebruik maken van schalen.

Read More »

Zelf leren impact meten

In mijn blogs geef ik regelmatig tips over allerlei aspecten van onderzoek doen. Hier kun je veel van leren? Maar wil je het echt helemaal zelf leren doen, dan is een cursus gemakkelijker en vollediger. Ik ben een digitaal cursusaanbod aan het ontwikkelen: zelf impact leren meten.

Read More »
betrouwbaarheid

Wat betekent betrouwbaarheid?

De betrouwbaarheid van een onderzoek vertelt in hoeverre de bevindingen te vertalen zijn naar een groter geheel. Dus of de uitkomsten representatief zijn voor de gehele groep en niet alleen de bevraagden. Bij een kwantitatief onderzoek is de vraag bijvoorbeeld of voldoende respondenten de vragenlijst ingevuld hebben?

Read More »