Vragenlijst als onderzoeksmethode: Voor- en nadelen

HomeVragenlijst als onderzoeksmethode: Voor- en nadelen

Een vragenlijst is een veelgebruikte onderzoeksmethode om de effecten van een activiteit, project of programma te meten. De vraag is of dit altijd een geschikte onderzoeksmethode is. Wil je uitspraken doen over de hele doelgroep en veel gegevens verzamelen? Dan is een vragenlijst een slimme methode. Wil je inzicht in de achterliggende motivaties en meningen van je doelgroep? Dan is een vragenlijst een minder slimme keus. Waarom is een vragenlijst een goede methode en waarom juist een minder goede methode? De voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:

  • Met een vragenlijst is het mogelijk om een grote groep mensen te bevragen. Dit is nodig als je wilt dat de uitkomsten van je onderzoek representatief zijn voor de totale onderzoeksgroep. Je kunt dan uitspraken doen als: ‘80% van de bezoekers geeft aan iets geleerd te hebben van de activiteit’.
  • De antwoorden kunnen niet beïnvloed worden door een interviewer of observator, waardoor de objectiviteit gewaarborgd wordt.
  • De manier van vragen is gestandaardiseerd, waardoor eenduidige antwoorden worden verkregen.
  • Er kunnen diepgaande statistische analyses uitgevoerd worden naar bijvoorbeeld subgroepen of om verbanden te leggen..

Nadelen:

  • Je hebt weinig invloed op de respons, waardoor je met deze methode vaak een relatief lage respons heeft.
  • De respondent kan zijn verhaal niet vrij vertellen, de antwoorden zijn voor een groot deel voorgeprogrammeerd.
  • Respondenten zijn geneigd sociaal wenselijk te antwoorden, ook als het anoniem is.
  • Achterliggende motivaties kunnen lastig achterhaald worden met een vragenlijst, waardoor de vragen en antwoorden oppervlakkig zijn. Er is geen mogelijkheid tot doorvragen.
  • Respondenten kunnen de vragenlijst niet compleet invullen. Als zij op de helft afhaken, dan heb je weinig aan een vragenlijst.
  • Je kunt een beperkt aantal vragen stellen, omdat je respons daalt naarmate de vragenlijst langer is.

Wil je weten hoe je de respons van je onderzoek vergroot? Lees dan deze blog: Hoe maak je het respondenten zo gemakkelijk mogelijk?

Gerelateerde blogs

8 november 2022
Hoe houd je je scriptie schrijven leuk

Je scriptie schrijven is niet altijd een leuke klus. Je hebt de informatie al zo vaak gezien en soms verlies je het overzicht. Lees onze tips!

Lees meer
11 oktober 2022
Hoe pak je het schrijven van het theoretisch kader voor je scriptie aan?

Een van de belangrijkste zaken bij het starten van je scriptie is het schrijven van je theoretisch kader. Maar hoe pak je dat het beste aan?

Lees meer
20 september 2022
Inventarisatie-onderzoek: wat is het en wanneer zet je het in?

Met inventarisatie-onderzoek wordt de stand van zaken op een bepaald gebied in kaart gebracht. Waarvoor wordt het ingezet?

Lees meer
16 augustus 2022
Voor- en nadelen van bezoekersprofielen

Regelmatig horen we van culturele organisaties dat ze gebruik maken van bezoekersprofielen. Deze moeten wij dan meenemen in de analyse […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone