Wat is creativiteit?

Creativiteit wordt omschreven als een van de belangrijkste 21st-century skills. Maar wat betekent creativiteit nou eigenlijk? Creativiteit wordt op verschillende manieren gedefinieerd. Dit is vaak afhankelijk vanuit het perspectief van waaruit je er naar kijkt. Je kunt het bijvoorbeeld op artistiek niveau bekijken, maar ook hoe iemand een project opzet of denkt. Veel mensen zien creativiteit als de mate waarin iemand nieuwe ideeën kan bedenken. Maar creativiteit is veel meer dan dat.

Uit onderzoek is gebleken dat creativiteit bestaat uit 7 aspecten. Dit zijn:

  • Nieuwsgierig
  • Vindingrijk
  • Volhardend
  • Anders durven zijn
  • Interacterend met anderen
  • Output gericht
  • Trots op je werk

Bij deze aspecten kun je denken aan dat je vragen stelt, problemen verkent, onderzoekt, doorgaat als het moeilijk is, durven, nieuwe dingen maken, verschillende oplossingsmogelijkheden bedenken, feedback geven en ontvangen (gevraagd en ongevraagd), reflecteert op product en proces, aan (je eigen) kwaliteitsnormen voldoet en in staat bent beslissingen te maken.

Creativiteit kent dus verschillende invalshoeken, die alle zeven nodig zijn om volledig tot ontwikkeling te komen. Hierdoor kunnen mensen op verschillende manieren creatief zijn. Wanneer je iemand een test zou laten maken, dan zal je ook zien dat deze op sommige punten beter scoort dan andere. Waar het ene aspect in ‘de aard van het beestje’ zit, kan de andere getraind worden. Je kunt bijvoorbeeld oefenen om feedback te geven en te ontvangen.

 

Maar waar ben jij sterk in en waar moet of wil je aan werken? Daarvoor kan je een creativiteitstest doen. Nieuwsgierig? Helaas kunnen we je nog niet doorverwijzen naar een dergelijke test. Wij zijn de test praktisch toepasbaar aan het maken. 

Waar moet je op letten met interviewvragen?

Wanneer je interviews afneemt kun je veel te weten komen. Je verzamelt voornamelijk kwalitatieve data. (Er zijn enkele trucjes om ook kwantitatieve data te verzamelen.) Nog voordat je interview start, is het van belang dat je je interviewvragen goed gedefinieerd hebt. Want vragen stellen doe je niet voor de lol: ze moeten uiteindelijk antwoord geven op de hoofdvraag van je onderzoek. Daarom geef ik je tips hoe je je interviewvragen zo goed mogelijk vormgeeft.

Read More »

Onderzoek moet herhaalbaar zijn

Een goed onderzoek voldoet aan een aantal criteria. Een aantal criteria hebben we al eerder besproken zoals betrouwbaarheid, onafhankelijk en objectief. Een ander belangrijk criteria is dat het onderzoek herhaalbaar moet zijn.

Read More »

15 tips voor een goed interview

Met individuele en groepsinterviews kun je veel te weten komen. Bijvoorbeeld over de impact van een activiteit, het verloop van een programma of de invloeden van verschillende actoren. Maar hoe haal je het meeste uit je interview?

Read More »

Waarom is een dashboard interessant?

Steeds vaker wordt er een dashboard gebouwd om data om te zetten in informatie voor analyse. In het dashboard staan de interessante samengevatte gegevens. Van verzamelde data wordt informatie gemaakt. Het dashboard bestaat uit grafieken en tabellen en rapporteert over de indicatoren die van belang zijn. Met behulp van filters kan desgewenst ingezoomd worden. Het dashboard wordt steeds geüpdate als er nieuwe data wordt toegevoegd.

Read More »