In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]
Creativiteit wordt omschreven als een van de belangrijkste 21st-century skills. Maar wat betekent creativiteit nou eigenlijk? Creativiteit wordt op verschillende manieren gedefinieerd. Dit is vaak afhankelijk vanuit het perspectief van waaruit je er naar kijkt. Je kunt het bijvoorbeeld op artistiek niveau bekijken, maar ook hoe iemand een project opzet of denkt. Veel mensen zien creativiteit als de mate waarin iemand nieuwe ideeën kan bedenken. Maar creativiteit is veel meer dan dat.
Uit onderzoek is gebleken dat creativiteit bestaat uit 7 aspecten. Dit zijn:
Bij deze aspecten kun je denken aan dat je vragen stelt, problemen verkent, onderzoekt, doorgaat als het moeilijk is, durven, nieuwe dingen maken, verschillende oplossingsmogelijkheden bedenken, feedback geven en ontvangen (gevraagd en ongevraagd), reflecteert op product en proces, aan (je eigen) kwaliteitsnormen voldoet en in staat bent beslissingen te maken.
Creativiteit kent dus verschillende invalshoeken, die alle zeven nodig zijn om volledig tot ontwikkeling te komen. Hierdoor kunnen mensen op verschillende manieren creatief zijn. Wanneer je iemand een test zou laten maken, dan zal je ook zien dat deze op sommige punten beter scoort dan andere. Waar het ene aspect in ‘de aard van het beestje’ zit, kan de andere getraind worden. Je kunt bijvoorbeeld oefenen om feedback te geven en te ontvangen.
Maar waar ben jij sterk in en waar moet of wil je aan werken? Daarvoor kan je een creativiteitstest doen. Nieuwsgierig? Helaas kunnen we je nog niet doorverwijzen naar een dergelijke test. Wij zijn de test praktisch toepasbaar aan het maken.
In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]
Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]
In deze blog richten we ons op kwantitatief onderzoek waarbij via een vragenlijst data wordt verzameld, meestal door gebruik te […]