Hoe kan een MTO je helpen om creativiteit te stimuleren

HomeHoe kan een MTO je helpen om creativiteit te stimuleren
22 juli 2020

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is belangrijk om te houden. Je organisatie is immers afhankelijk van de mensen die er werken. En wanneer zij blij zijn, hun creativiteit kwijt kunnen en zich betrokken voelen bij je organisatie, kun je jouw doelen veel beter behalen. De manier om er achter te komen hoe tevreden je medewerkers zijn, is via een MTO.

MTO’s heb je er in verschillende soorten en maten. Voor organisaties is het interessant om in een MTO een gedeelte over creativiteit terug te laten komen. Door hier gericht naar te kijken kun je deze stimuleren en ontwikkelen bij medewerkers.

Waarom is creativiteit in een organisatie belangrijk?

Creativiteit is natuurlijk belangrijk voor creatieve beroepen, zoals architecten, ontwerpers en kunstenaars. Maar het is ook belangrijke voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën, innovatie, het bedenken van originele oplossingen, het ontwikkelen van nieuwe producten, processen of business modellen. Om in te blijven spelen op een continue veranderende wereld heb je creativiteit nodig. Het aanpassen aan de gevolgen van het COVID-19 virus en alle gevolgen hiervan is een voorbeeld hiervan.

Met creativiteit vergroot je het aanpassingsvermogen van je organisatie. Wat geen overbodige luxe is in de huidige snel veranderende maatschappij.

Hoe kan een MTO dan creativiteit stimuleren?

Iedereen is op zijn eigen manier creatief. Als je weet waar iemand sterk in is, kun je deze beter inzetten en stimuleren. Om te weten waar iemand sterk in is, moet je zijn creativiteit in beeld brengen. Dit doen we aan de hand van een test, waarbij we kijken naar de volgende 7 aspecten van creativiteit:

  • Nieuwsgierig
  • Vindingrijk
  • Volhardend
  • Anders durven zijn
  • Interacterend met anderen
  • Output gericht
  • Trots op je werk

Daarnaast kijken we naar 3 aspecten van de creatieve omgeving:

  • Ruimte
  • Richting
  • Steun

Met deze gegevens kunnen wij medewerkers indelen in bepaalde prototypische profielen en aan de hand daarvan tips en tricks op maat geven per medewerker. Deze prototypische profielen zijn samengesteld naar aanleiding van het onderzoek Creatief vermogen – de ontwikkeling van een meetinstrument voor leerlingen op school gedaan door TNO.

Aan de hand van resultaten op het gebied van de creatieve omgeving kunnen we tips geven hoe deze optimaler in te richten, zodat de medewerkers kunnen groeien in hun creativiteit. Daarnaast kunnen teams op basis van de verschillende creativiteitstypen beter samengesteld worden, waardoor medewerkers elkaar aanvullen en versterken.

Meer weten over creativiteit? Lees dan de blog wat is creativiteit?

Wil je weten waar jouw bezoekers vandaan komen?

Met het postcodekaartje krijg je daar antwoord op
Ja, dit wil ik

Gerelateerde blogs

28 februari 2023
6 problemen en oplossingen bij het schrijven je scriptie

Bijna elke opleiding sluit je af met een scriptie. Hoewel je het onderwerp meestal zelf kan kiezen, levert het schrijven […]

Lees meer
30 januari 2023
Zicht op potentieel publiek

Heb je zicht op wie je potentieel publiek is bij je museum of culturele organisatie? Wat weet je over hen? […]

Lees meer
17 januari 2023
Onderzoek in de bibliotheek: wat is nuttig?

De rol van de bibliotheken is de afgelopen decennia enorm veranderd. Van een ‘boekenuitleenfabriek’ naar een organisatie waar mensen: Informatie […]

Lees meer
23 november 2022
Het werkgebied van een bibliotheek in kaart brengen

In deze blog richten we ons specifiek op bibliotheken, al is het voor andere organisaties (welzijnsorganisaties, gemeenten, scholen) ook interessant […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2023 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone