Tips voor het analyseren en rapporteren van onderzoek

HomeTips voor het analyseren en rapporteren van onderzoek
26 november 2015

Na het formuleren van je doelen, ontwerpen van het onderzoeksinstrument en het verzamelen van informatie is het tijd om de data te analyseren en te rapporteren. Een aantal dingen waarmee je rekening moet houden bij het analyseren en het rapporteren van je onderzoek:

  • Analyseren en rapporteren gaan in de praktijk hand in hand samen, terwijl het eigenlijk twee aparte stappen zijn die los van elkaar gedaan kunnen worden. Door de stappen tegelijkertijd uit te voeren houd je overzicht en bespaar je tijd.
  • Voordat je aan de analyse begint is het slim om te controleren of het veldwerk goed is uitgevoerd en geregistreerd. Je kijkt of je voldoende respons hebt, naar de representativiteit van je respons en of je voldoende informatie hebt kunnen verzamelen (vooral bij kwalitatief).
  • Omschrijf je onderzoeksgroep. Vooral bij kwantitatief onderzoek kun je vragen krijgen over hoe je tot je conclusies en gegevens bent gekomen.
  • De kern van de analyse en rapportage is het beantwoorden van je deelvragen. Bedenk daarom steeds of de informatie ook echt de deelvraag beantwoord en of het echt iets toevoegt.
  • Bij kwalitatief onderzoek ga je de antwoorden groeperen naar onderwerp/deelvraag. Bij kwantitatieve methoden ga je kijken naar percentages, gemiddelde scores en verbanden met een dataverwerkingsprogramma als excel of spss.
  • Bepaal de juiste vorm voor je rapportage. Bedenk hierbij wat het doel is van het rapport (informeren, overtuigen, aanzetten tot actie etc.) en wie de doelgroep is. Enkele mogelijke vormen vind je in mijn blog hierover.
  • Leg verbanden tussen de details en conclusies in je verslag. Welke antwoorden op deelvragen versterken elkaar? Waar zie je verbanden door het hele onderzoek? Trek de paragrafen en hoofdstukken bij elkaar met deze verbanden en conclusies.

Gerelateerde blogs

10 oktober 2023
De cultuurcoach: wat doet die eigenlijk?

In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]

Lees meer
11 september 2023
Items samenvoegen tot een schaal

Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]

Lees meer
15 augustus 2023
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan?

Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]

Lees meer
20 juli 2023
Respondenten: wanneer neem je ze wel of niet mee in de analyse?

In deze blog richten we ons op kwantitatief onderzoek waarbij via een vragenlijst data wordt verzameld, meestal door gebruik te […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2024 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone