Negen redenen om een nulmeting uit te voeren

HomeNegen redenen om een nulmeting uit te voeren
4 september 2012

Een nulmeting is het vaststellen van de stand van zaken voor aanvang van een project, nieuw beleid, campagne, veranderingstraject. Met de nulmeting wordt de startpositie bepaald. Door een nulmeting te doen, kun je:

  1. effecten meten;
  2. het succes van het project, beleid, campagne vastleggen;
  3. gedurende het project, beleid, campagne de vooruitgang monitoren;
  4. inzicht krijgen in wat er al is en wat er moet veranderen om je doel te bereiken;
  5. je actieplan bepalen aan de hand van concrete aanknopingspunten. Wat moet eerst gebeuren en wat kan later? Waar concentreer je je op?
  6. bepalen welke sturingskengetallen interessant zijn om de voortgang mee te monitoren;
  7. je ambitieniveau uitspreken;
  8. sterke en zwakke punten benoemen en daar gedurende het proces rekening mee houden;
  9. bepalen waar je direct resultaat kunt boeken.

Kortom: door een nulmeting uit te voeren, krijg je meer inzicht in je project en het bereik van je doelen.

Meer informatie over effectmetingen

Gerelateerde blogs

20 september 2022
Inventarisatie-onderzoek: wat is het en wanneer zet je het in?

Bij iedere onderzoeksvraag hoort een eigen manier van onderzoeken. Bij de ene onderzoeksvraag is het antwoord het beste te vinden door het doen van kwalitatief onderzoek. Bij de andere vraag past kwantitatief onderzoek juist beter.

Lees meer
16 augustus 2022
Voor- en nadelen van bezoekersprofielen

Regelmatig horen we van culturele organisaties dat ze gebruik maken van bezoekersprofielen. Deze moeten wij dan meenemen in de analyse […]

Lees meer
19 juli 2022
7 tips om EVI in te voeren

In een ander blog hebben we verteld wat EVI inhoudt en wat je er mee kunt doen. Wanneer een penvoerder van Cultuureducatie […]

Lees meer
21 juni 2022
Criteria voor goed onderzoek

In de afgelopen periode hebben we een aantal blogs geschreven over waar goed onderzoek aan moet voldoen. In deze blog […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone