In het uitvoeren van onderzoek draait alles om meten. Meten in allerlei vormen. Kwantitatief, kwalitatief of een mengvorm. Onder kleine […]
Musea, science centra, sportorganisaties, (theater)gezelschappen, techniekplatforms en natuurorganisaties hebben vaak educatieve projecten. Ze willen hun kennis, ervaring en passie delen en overbrengen. Daarom ontwikkelen zij regelmatig nieuwe projecten, zowel binnen als buiten het onderwijs, voor kinderen, jongeren en volwassenen. Daarnaast worden bestaande projecten keer op keer verbeterd. Om de verbetering van bestaande projecten zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de doelgroep, is het slim om deze projecten te evalueren.
Van lopende en onlangs afgeronde projecten kun je van alles leren door tijdens en na afloop van het project te evalueren en te reflecteren op het project. Afhankelijk van de evaluatie verbeter je:
Hierdoor vergroot je je kans op succes en zo je doelen te bereiken.
Wacht niet tot het project is afgelopen met nadenken over evalueren. Plan bij voorkeur al bij de opzet van je project een evaluatie. Op welke momenten wil je evalueren? Zijn er bepaalde mijlpalen in het project waarop het slim is om te reflecteren op het verloop van het project? Na afloop van het project zijn er verschillende vragen die je je kunt stellen. Als je hier bij aanvang over nadenkt, wordt het gemakkelijker deze na afloop te beantwoorden.
Tip! Kijk vooral naar wat goed ging, want mensen leren meer van successen dan van fouten.
Van evalueren kun je leren!
In het uitvoeren van onderzoek draait alles om meten. Meten in allerlei vormen. Kwantitatief, kwalitatief of een mengvorm. Onder kleine […]
Een vast hoofdstuk van je scriptie is het theoretisch kader. In dit hoofdstuk geef je je scriptie een wetenschappelijke onderbouwing, […]
Cultuureducatie krijgt steeds meer een vaste plek op de scholen en is een belangrijke basis voor goed onderwijs. Ook bij […]
Bijna elke opleiding sluit je af met een scriptie. Hoewel je het onderwerp meestal zelf kan kiezen, levert het schrijven […]