Wat kun je met de gegevens die je verzamelt van je bezoekers?

HomeWat kun je met de gegevens die je verzamelt van je bezoekers?
9 februari 2021

Veel instellingen verzamelen informatie over hun eigen bezoekers, maar doen er daarna niet veel mee. Ze kijken vaak naar de aantallen en wanneer het bezoek heeft plaatsgevonden. Maar ondertussen wordt er nog veel meer informatie verzameld waar je ontzettend veel mee kunt doen om jouw omzet te verhogen. Hoe vind je deze gegevens en wat kun je ermee? Wij leggen het je uit.

Het belang van bezoekersgegevens

Bezoekersgegevens kunnen je helpen bij de marketing en communicatie van je instelling en je leert waar je je fysieke marketing het beste in kunt zetten. Ook kun je zien of een bepaalde actie die je in een bepaalde regio hebt ingezet daar heeft geholpen. Misschien verwacht je wel dat er veel bezoekers uit de regio komen, maar word je door het analyseren van de gegevens juist verrast en komen de bezoekers van veel verder. Op die manier kun je gerichter actie ondernemen en een andere marketingstrategie toepassen.

Bezoekersgegevens met veel informatie tip #1 - Ticketservice

Uit een ticketservice kun je veel informatie halen. Zeker in tijden van de coronacrisis wordt er namelijk gevraagd om van tevoren te reserveren. Bij het reserveren worden er dan veel gegevens ingevuld zoals de woonplaats, leeftijd en geslacht. Ook registreer je meestal of de bezoeker een kortingskaart heeft.

Bezoekersgegevens met veel informatie tip #2 - Postcode

Met de postcode kan je achterhalen waar iemand vandaan komt. Zet de postcodes bijvoorbeeld in een databestand en achterhaal zo hoeveel bezoekers je instelling op een bepaalde dag had en waar ze vandaan komen. Dit kan op verschillende niveaus. Denk aan provincies, gemeenten of op wijkniveau

Bezoekersgegevens gebruiken

Bedenk dus goed welke gegevens je al hebt verzameld van je bezoekers en welke gegevens je nog wilt verzamelen. Realiseer je wat je ermee kan doen: je kunt er vaak veel meer mee dan je denkt.

Eerste hulp bij projecten

In mijn e-book Eerste Hulp Bij Projecten help ik je met handige tips & tricks om een succesvol projectplan te ontwikkelen en uit te voeren.
Vraag het e-book aan

Gerelateerde blogs

10 oktober 2023
De cultuurcoach: wat doet die eigenlijk?

In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]

Lees meer
11 september 2023
Items samenvoegen tot een schaal

Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]

Lees meer
15 augustus 2023
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan?

Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]

Lees meer
20 juli 2023
Respondenten: wanneer neem je ze wel of niet mee in de analyse?

In deze blog richten we ons op kwantitatief onderzoek waarbij via een vragenlijst data wordt verzameld, meestal door gebruik te […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2024 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone