Bezoekersaantallen

Meer inzicht in je bezoekers: wat kun je met postcodes?

Regelmatig wordt er bij culturele instellingen gevraagd aan de bezoekers of ze de postcode mogen weten. Deze zeggen namelijk iets over waar bezoekers vandaan komen. Maar wat gebeurt er daarna met die gegevens en wat zeggen die gegevens? Vaak kun je er meer informatie uithalen dan je denkt.

Postcodes verzamelen

Je kunt op verschillende manieren de postcodes verzamelen. Tegenwoordig is het steeds normaler om van te voren online een kaartje te kopen. Hierbij kun je vragen of mensen hun postcode achter willen laten. Een andere manier is bij het kopen van een kaartje bij de kassa om dan te vragen naar de postcode. Je kunt er dan bij vertellen waarvoor het gebruikt wordt, mensen zijn dan namelijk eerder geneigd om de postcode te geven.

Postcodekaart voor inzichtin bezoekers

Wil je weten waar jouw bezoekers vandaan komen?

Met het postcodekaartje krijg je daar antwoord op

Gegevens analyseren

Wanneer je de postcodes hebt verzameld, kun je ze makkelijk verwerken in een excel bestand. Met bijvoorbeeld het postcodekaartje kun je daarna zien waar je bezoekers vandaan komen.

Wanneer je een dashboard hebt, zoals in het postcodekaartje, kun je de gegevens makkelijk analyseren. Je kunt daarbij gebruik maken van verschillende filters. Denk hierbij aan het selecteren van een provincie om te zien vanuit welke plaats bezoekers komen.

Zo is er de mogelijkheid om de tijdlijn aan te passen. Heb je bijvoorbeeld voor een bepaalde periode een marketinguiting gedaan in een regio, dan kun je door middel van een tijdlijnfilter selecteren op die periode en zien of er daadwerkelijk meer bezoekers zijn geweest.

Gegevens eenvoudig inzichtelijk met het postcodekaartje

Wellicht kun je meer gegevens verzamelen en die verwerken in een dashboard. Denk hierbij aan je kaartverkoop, het soort kaartjes dat je verkoopt. Wanneer je deze koppelt aan je postcode bestand kun je zien wat voor soorten bezoekers er komen en wanneer ze zijn geweest.

Dashboard gebruiken

Veel gegevens uit het dashboard kun je gebruiken voor je verantwoording voor bijvoorbeeld de gemeente of fonds. Door de postcodes kun je laten zien waar je bezoekers vandaan komen en of de functie die je hebt in de regio overeenkomt.

Verder kun je de gegevens gebruiken voor je marketingstrategie. Je kunt namelijk zien waar je bezoekers vandaan komen en welke regio het nuttig is om je op de focussen met de marketing.

Wil je dat we meedenken over een postcodekaartje of een dashboard met deze gegevens? Neem dan contact met ons op, wij denken graag met je mee.

Datacleaning: wat is het eigenlijk?

Datacleaning: wat is het eigenlijk?

Bij kwantitatieve data is het belangrijk om te controleren of je voldoende respons hebt ontvangen. Tevens kijk je of de aantallen representatief zijn voor je onderzoekspopulatie. Doe je een onderzoek in de provincie en je hebt alleen respons van één gemeente, dan is dit niet representatief voor de gehele provincie. Naast representativiteit moet je ook controleren op fouten bij invoeren en registreren. Als je fouten ontdekt in de registratie, kijk of je het kunt corrigeren zonder dat de data wordt veranderd. Als je veel fouten ontdekt, kijk waar de fout ligt en pas de vragenlijst aan en controleer intensiever de data.

Controleer of respondenten minimaal 2/3 van de vragen die ze hebben gekregen hebben ingevuld. Let op: soms krijgen ondervraagden slechts een deel van de vragenlijst te zien. Houd daar rekening mee. Als iemand minder dan 2/3 van de vragen heeft ingevuld, moet deze uit het databestand worden verwijderd.

Bekijk tevens de antwoorden van de respondenten, spreken de antwoorden elkaar tegen? Zijn de vragenlijsten ingevuld om ervan af te zijn, als iemand bijvoorbeeld altijd het eerste antwoord heeft aangekruist. Als er te veel interne tegenspraak is of de vragenlijst te onzorgvuldig of veel antwoorden ontbreken, verwijder dan de gehele vragenlijst. Deze antwoorden zijn niet betrouwbaar.

Zorg dat je een databestand hebt waar de goede data instaat, waarmee je de analyse kunt maken. Hierdoor wordt je analyse makkelijker en representatief.

Read More »

Tien tips voor het meten van effecten

Als je wilt weten of het werkt wat je doet, moet je dit toetsen. Zonder dit te toetsen blijft het raden. Je kunt een goede schatting making omdat je je project hebt gebaseerd op ervaring, kennis en peilers waarvan bekend is dat het werkt. Maar heb je de juiste mix gevonden?

Read More »

Onderzoek moet herhaalbaar zijn

Een goed onderzoek voldoet aan een aantal criteria. Een aantal criteria hebben we al eerder besproken zoals betrouwbaarheid, onafhankelijk en objectief. Een ander belangrijk criteria is dat het onderzoek herhaalbaar moet zijn.

Read More »

15 tips voor een goed interview

Met individuele en groepsinterviews kun je veel te weten komen. Bijvoorbeeld over de impact van een activiteit, het verloop van een programma of de invloeden van verschillende actoren. Maar hoe haal je het meeste uit je interview?

Read More »