Jongeren: Een moeilijk te bereiken doelgroep?

HomeJongeren: Een moeilijk te bereiken doelgroep?

Veel organisaties hebben programma’s of activiteiten gericht op jongeren. Jongeren zijn een interessante doelgroep omdat zij in een fase zitten waarin ze zichzelf leren kennen en waarin hun brein zich nog volop aan het vormen is. Dit heeft ook een keerzijde: minder concentratie, minder probleemoplossend vermogen, lagere overdrachtssnelheid van informatie én hormonen die bijdragen aan heftigere emoties en minder empathisch vermogen. De eerste stap naar communicatie is dus het begrijpen van je doelgroep, in dit geval jongeren.

10 trends onder jongeren om toe te passen

  • Jongeren leven in de media. Voor jongeren is er geen verschil tussen de offline en online wereld, die vloeien naadloos in elkaar over. Gemiddeld besteden jongeren 6,5 uur per dag aan media. Daarbij wordt er steeds minder via e-mail gecommuniceerd en gebruiken ze andere kanalen als Whats-app of andere social media. Maak social media daarom onderdeel van je activiteit of programma en kies het juiste kanaal.
  • Door storytelling delen jongeren beleving en emotie. Deze verhalen moeten natuurlijk wel interessant genoeg zijn om te delen en mogen daarom best spannend, schokkend of grappig zijn. Jongeren houden zich bezig met wat er speelt in de wereld. Ze maken zich zorgen over klimaat, oorlog, ongelijkheid. Hier hebben ze een mening over en die kunnen ze goed verwoorden.
  • Jongeren zijn steeds meer geïnteresseerd in de lokale omgeving. Van globalisering naar lokalisering. Dat gebeurt vaker in een land in recessie. Wil je jongeren bereiken, hoef je niet altijd gebruik te maken van grote vergezichten. Doe beroep op hun eigen leefomgeving en de invloed die zij daarop hebben.
  • Presteren en profileren is steeds belangrijker onder jongeren. Het kiezen van een studie waar je gelukkig van wordt is niet meer genoeg, je moet er ook iets mee kunnen. Om jongeren te interesseren voor je programma, is het daarom goed om te laten zien wat je er allemaal mee kunt.
  • Jongeren brengen veel tijd door met games. Dit is interessant voor de communicatie naar deze doelgroep: Een boodschap wordt aantrekkelijker als er een spelelement in zit.
  • Merken investeren in het opbouwen van warme banden met hun doelgroep. Haak aan bij positieve waarden die jongeren aanspreken, zoals liefde, vriendschap, geluk.
  • Persoonlijk contact is belangrijk. Hiervoor moet je wel naar de jongeren toe gaan. Zij komen niet vanzelf naar jou. Ga dus naar de jongeren toe. Op scholen, in hun eigen omgeving.
  • Zorg voor een goede benoeming en omschrijving van je activiteit of programma: Gebruik in de beschrijving de taal van de jongeren.
  • Inspireer de jongeren met rolmodellen: Jongeren worden geïnspireerd en gemotiveerd door 'helden' binnen het vakgebied of discipline.
  • Biedt de jongeren perspectief: maak duidelijk wat voor hen de meerwaarde is om deel te nemen aan de activiteit of programma. Maar ook wat de deelname inhoudt.

Met de goede aanpak zijn jongeren goed te bereiken. Leer ze kennen en begrijpen. Neem ze serieus en betrek ze.

Neem voor het kiezen van een geschikt onderzoeksmethode bovenstaande trends mee. Lees in de blog over geschikte onderzoeksmethoden voor jongeren welke onderzoeksmethoden bruikbaar zijn om goede resultaten te krijgen.

Gerelateerde blogs

23 november 2022
Het werkgebied van een bibliotheek in kaart brengen

In deze blog richten we ons specifiek op bibliotheken, al is het voor andere organisaties (welzijnsorganisaties, gemeenten, scholen) ook interessant […]

Lees meer
8 november 2022
Hoe houd je je scriptie schrijven leuk

Je scriptie schrijven is niet altijd een leuke klus. Je hebt de informatie al zo vaak gezien en soms heb […]

Lees meer
11 oktober 2022
Hoe pak je het schrijven van het theoretisch kader voor je scriptie aan?

Een van de belangrijkste zaken bij het starten van je scriptie is het schrijven van je theoretisch kader. Maar hoe pak je dat het beste aan?

Lees meer
20 september 2022
Inventarisatie-onderzoek: wat is het en wanneer zet je het in?

Met inventarisatie-onderzoek wordt de stand van zaken op een bepaald gebied in kaart gebracht. Waarvoor wordt het ingezet?

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone