Wat kun je met de gegevens die je verzamelt van je bezoekers?

Veel instellingen verzamelen informatie over de eigen bezoekers, maar doen er niet veel mee. Ze kijken vaak naar de aantallen en wanneer deze bezoekers zijn geweest. Maar ondertussen wordt er veel meer informatie verzameld. 

Eén van de zaken die je veel informatie kan geven is een ticketservice. De ticketservice kan namelijk gegevens verzamelen, bijvoorbeeld of iemand een kortingskaart heeft of waar diegene vandaan komt. Zeker in de tijd van COVID-19, wordt er gevraagd om van tevoren te reserveren. Heel vaak moet je een postcode invullen om een kaartje te kunnen reserveren.

Heb jij nog overzicht in je onderzoek? Weet je wat de volgende stap is?  Download direct mijn cheatsheet en krijg weer overzicht in je onderzoek!

Met de postcode kan je achterhalen waar iemand vandaan komt. Door de postcodes in een databestand te zetten kun je precies achterhalen hoeveel mensen er op een bepaalde dag zijn geweest en ook waar ze vandaan kwamen. Dit kan op verschillende niveaus, denk hierbij aan provincies, gemeente of op wijkniveau.  

Deze informatie kan je helpen bij je marketing en communicatieJe leert zo waar je fysieke marketing het beste in kunt zetten. Ook kun je zien of een bepaalde actie heeft geholpen in een regio. Het helpt je om gerichter actie te ondernemen. Je verwacht dat er veel bezoekers uit de regio komen, maar het kan je ook verrassen dat bezoekers juist van verder komen. Hier kun je op inspelen door een andere marketingstrategie toe te passen.  

Bedenk daarom goed welke informatie je wilt verzamelen van je bezoekers en wat je al hebt verzameld. Bedenk ook wat je ermee kan doen. Je kunt er vaak meer mee dan je denkt. 

attitude meten attitudeverandering

Het meten van attitude en attitudeverandering

Veel educatieve projecten van belangenorganisaties en non-profitorganisaties (denk aan musea, technocentra, theatergezelschappen) zijn niet zozeer gericht op het aanleren van vaardigheden, maar op het anders laten kijken naar de wereld of een andere attitude

Read More »
keuze kwantitatief kwalitatief

Keuze: kwalitatief onderzoek of kwantitatief onderzoek?

In mijn vorige blog ‘Kwalitatief en kwantitatief onderzoek: Wat is wat?’ heb ik uitgelegd wat het verschil is tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek. In dit blog ga ik in op wat voor soort onderzoeksonderwerpen vragen om een kwalitatieve aanpak en welke juist een kwantitatieve aanpak vereisen.

Read More »

Monitoren en evalueren: Wat is wat?

Monitoren en evalueren worden vaak samen genoemd. Dit is niet gek, want zowel monitoren als evalueren doe je om dezelfde reden: je wilt specifieke informatie verzamelen die je nodig hebt om de volgende stap te kunnen maken.

Read More »
doelen formuleren rumba

Hulp bij doelen formuleren? RUMBA

Naast SMART en PRISMA  is er een derde tool die je helpt bij het formuleren van jedoelen, namelijk RUMBA. Met dit (Engelse) hulpmiddel worden je doelen Relevant, Understandable, Measurable, Behavioral en Attainable.

Read More »