7 tips om EVI in te voeren

Home7 tips om EVI in te voeren
19 juli 2022

In een ander blog hebben we verteld wat EVI inhoudt en wat je er mee kunt doen. Wanneer een penvoerder van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) ervoor heeft gekozen om er mee aan de slag te gaan zijn er een aantal zaken de uitgezocht moeten worden. Hierover hebben wij 7 tips om EVI in te voeren verzameld tijdens het doen van een onderzoek naar EVI en de invoering ervan.

Voor welke schaal kies je?

  • Organiseer een bijeenkomst voor alle cultuurcoaches/intermediairs om kennis te maken met EVI en hoe zij ermee kunnen werken.
  • Organiseer bijeenkomsten voor ICC’ers en/of schooldirecties waarbij je EVI introduceert. Vertel hierbij vooral de voordelen voor de scholen. Wat hebben  zij aan EVI? Laat EVI zien en laat een rapport zien.
  • Zorg dat je relatiebeheer op orde is, zodat je direct contact hebt met diegene die EVI moet invullen. Dan belanden mailtjes minder snel op de grote stapel. En heel belangrijk: houdt de contacten warm.
  • Kondig ruim op tijd aan dat EVI eraan komt en wanneer ze het precies kunnen gaan invullen. Dan kunnen ze daar met de planning rekening mee houden. Verstuur vlak voor en tijdens de invulperiode nog een herinnering.
  • Organiseer bijeenkomsten voor ICC’ers en directie om gezamenlijk EVI in te vullen. Op deze manier kan een grote groep het tegelijk invullen met begeleiding van een aantal cultuurcoaches. Ze maken kennis met EVI op een laagdrempelige manier en zijn ze ook gelijk klaar voor dat jaar. Tevens kan het gesprek ontstaan tussen verschillende ICC’ers over cultuureducatie.
  • Maak na de periode van invullen afspraken om samen de resultaten te bespreken.
  • Betrek niet alleen de CmK scholen bij het invullen van EVI, maar ook andere scholen. Hierdoor wordt het gesprek over cultuureducatie geopend. Wellicht trekt EVI ze over de streep om toch mee te doen met de CmK regeling.
  • Organiseer een bijeenkomst voor alle cultuurcoaches/intermediairs om kennis te maken met EVI en hoe zij ermee kunnen werken.
  • Organiseer bijeenkomsten voor ICC’ers en/of schooldirecties waarbij je EVI introduceert. Vertel hierbij vooral de voordelen voor de scholen. Wat hebben zij aan EVI? Laat EVI zien en laat een rapport zien.
  • Zorg dat je relatiebeheer op orde is, zodat je direct contact hebt met diegene die EVI moet invullen. Dan belanden mailtjes minder snel op de grote stapel. En heel belangrijk: houdt de contacten warm.
  • Kondig ruim op tijd aan dat EVI eraan komt en wanneer ze het precies kunnen gaan invullen. Dan kunnen ze daar met de planning rekening mee houden. Verstuur vlak voor en tijdens de invulperiode nog een herinnering.
  • Organiseer bijeenkomsten voor ICC’ers en directie om gezamenlijk EVI in te vullen. Op deze manier kan een grote groep het tegelijk invullen met begeleiding van een aantal cultuurcoaches. Ze maken kennis met EVI op een laagdrempelige manier en zijn ze ook gelijk klaar voor dat jaar. Tevens kan het gesprek ontstaan tussen verschillende ICC’ers over cultuureducatie.
  • Maak na de periode van invullen afspraken om samen de resultaten te bespreken.
  • Betrek niet alleen de CmK scholen bij het invullen van EVI, maar ook andere scholen. Hierdoor wordt het gesprek over cultuureducatie geopend. Wellicht trekt EVI ze over de streep om toch mee te doen met de CmK regeling.

Deze tips zijn natuurlijk niet alleen voor het gebruiken van EVI, je zou ze ook bij andere meetinstrumenten kunnen gebruiken die je nieuw wilt gaan inzetten. Kijk dan welke tip van toepassing kan zijn voor je.

gelopen periode hebben we een aantal blogs geschreven over waar goed onderzoek aan moet voldoen. In deze blog brengen we deze criteria nog een keer kort onder de aandacht en verwijzen we naar de blogs per onderwerp.

Betrouwbaarheid

De betrouwbaarheid van een onderzoek gaat over de mate waarin de bevindingen te vertalen zijn naar een groter geheel. Bij kwantitatief onderzoek geeft het betrouwbaarheidspercentage de kans aan dat bij herhaling van het onderzoek hetzelfde uit het onderzoek komt. Bij kwalitatief onderzoek gaat betrouwbaarheid over het spreken van de juiste personen. Meer info: wat betekent betrouwbaarheid?

Validiteit

De validiteit van een onderzoek vertelt iets in hoeverre de vragen die gesteld zijn meten wat ze moeten meten. M.a.w. zijn de gestelde vragen ondubbelzinnig? Kan de respondent de vraag anders opgevat hebben dan jij hem gesteld hebt? En wat betreft de gehele vragenlijst: geven de gestelde vragen in de vragenlijst antwoord op de onderzoeksvraag? Meer info: wat is validiteit?

Dat betrouwbaarheid en validiteit met elkaar samenhangen, blijkt uit onderstaand plaatje.

 

Representativiteit

Representativiteit houdt de mate in waarin de respondenten uit een steekproef een goede afspiegeling vormen van de doelgroep van je onderzoek. Je onderzoek is hierdoor representatief, wat betekent dat de eindconclusie van je onderzoek kloppend is voor ‘iedereen’ in je onderzoekspopulatie. Zorg ervoor dat je steekproef voldoende groot is en dat de opbouw van je steekproef in grote lijnen overeenkomt met je populatie. Meer info: representativiteit: wat is het en hoe krijg je het?

Herhaalbaarheid

Het onderzoek moet herhaalbaar zijn op een ander tijdstip, met een andere onderzoeker, andere steekproef (wel dezelfde doelgroep) en onder andere omstandigheden.  Meer info: onderzoek moet herhaalbaar zijn

Objectiviteit

Objectiviteit komt met name naar voren bij kwalitatief onderzoek. Bij een interview heb je als onderzoeker absoluut geen mening. Althans die mening mag je niet laten merken. Een objectieve houding is misschien wel de belangrijkste eigenschap van een interviewer. Maar ook bij kwantitatief onderzoek is objectiviteit belangrijk. Hierbij gaat het om hoe je een vraag formuleert. Een neutrale formulering is hierbij essentieel. Meer info: objectief blijven bij kwalitatief onderzoek

Onafhankelijk

Een onafhankelijk onderzoek betekent dat de onderzoeker geen belang heeft bij de uitkomsten van het gesprek. Je meet dus niet volgens je eigen maatstaf. Dat is onder andere belangrijk wanneer je onderzoek doet naar je eigen organisatie. Je wilt voorkomen dat je valt onder de slogan: ‘Wij van wc-eend, adviseren wc-eend‘. Meer info: onafhankelijk onderzoek wat is het?

Overzicht in je onderzoek

Wil jij overzicht in je onderzoek? Download mijn cheatsheet en je weet wanneer je wat moet doen in je onderzoek
Vraag hier de cheatsheet aan

Gerelateerde blogs

11 september 2023
Items samenvoegen tot een schaal

Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]

Lees meer
15 augustus 2023
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan?

Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]

Lees meer
20 juli 2023
Respondenten: wanneer neem je ze wel of niet mee in de analyse?

In deze blog richten we ons op kwantitatief onderzoek waarbij via een vragenlijst data wordt verzameld, meestal door gebruik te […]

Lees meer
20 juni 2023
Wat is de opbouw van je scriptie

Je bent bijna aan het einde van je studie en moet je scriptie schrijven. Maar hoe bouw je een scriptie […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2023 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone