6 tips om evaluatie efficiënter te maken

Home6 tips om evaluatie efficiënter te maken
23 oktober 2017
  1. Breng een heldere structuur aan in je manier van evalueren die je iedere keer op dezelfde manier toepast. Alleen dan kun je resultaten door de tijd heen vergelijken en kun je ze dus beter beoordelen. Ook als je alleen evalueert door te observeren, kun je een structuur aanbrengen. Vaak kijk je tijdens een activiteit rond en weet je of iets aanslaat of niet. Waar zie je dat aan? Waarschijnlijk let je op een aantal dingen, bijvoorbeeld of leerlingen geconcentreerd zijn, of ze vragen stellen, of … Schrijf eens op waar je op let zodat je een puntenlijstje krijgt wat je iedere keer kunt aflopen. Ook bij een informele gesprekken na een activiteit kun je vooraf helder opschrijven wat je elke keer zult vragen, zodat je gestructureerd steeds dezelfde informatie verzameld.
  2. Betrek je collega's bij je evaluatie en vraag of zij op dezelfde punten willen letten. Daarmee kun je beter je bevindingen bespreken en als jij eens een keer niet aanwezig bent kunnen je collega's je evaluatie van je overnemen.
  3. Leg je bevindingen vast ook als je alleen evalueert door achteraf na te praten. Schrijf dan op wat er uit kwam zodat je ook nu weer je bevindingen kunt vergelijken en bewaren. Probeer hierbij weer een heldere structuur aan te houden.
  4. Als je evalueert door achteraf een aantal mensen te spreken, wees je er dan bewust van wie je spreekt. Zorg dat je niet alleen de enthousiastelingen of juist de herrieschoppers eruit pikt. En als je wilt weten waarom een school voor jouw aanbod heeft gekozen, kan het zijn dat het geen nut heeft met de docentbegeleiders die mee zijn te praten. Soms kiest de cultuurcoördinator van een school het aanbod, maar gaat hij/zij niet mee en is bij de voorstelling aanwezig die toch al niet naar toneel wilde en het vooral vervelend vindt dat zijn lesuren hierdoor zijn vervallen. Hij zal je niet kunnen vertellen waarom juist jouw aanbod is gekozen.
  5. Misschien wel het belangrijkste aandachtspunt van allemaal, vraag dat wat je echt wilt weten. En daarbij hoort ook, vraag dus niet wat je eigenlijk niet nodig hebt of wilt weten of waar je toch niets mee gaat doen. Je hoeft helemaal niet alles te bevragen in een evaluatie, bespaar jezelf en de ander tijd door alleen dat te evalueren waar je nu echt mee aan de slag wilt.
  6. Stap af van containerbegrippen, maar formuleer zo exact mogelijk.

Overzicht in je onderzoek

Wil jij overzicht in je onderzoek? Download mijn cheatsheet en je weet wanneer je wat moet doen in je onderzoek
Vraag hier de cheatsheet aan

Gerelateerde blogs

17 januari 2023
Onderzoek in de bibliotheek: wat is nuttig?

De rol van de bibliotheken is de afgelopen decennia enorm veranderd. Van een ‘boekenuitleenfabriek’ naar een organisatie waar mensen: Informatie […]

Lees meer
23 november 2022
Het werkgebied van een bibliotheek in kaart brengen

In deze blog richten we ons specifiek op bibliotheken, al is het voor andere organisaties (welzijnsorganisaties, gemeenten, scholen) ook interessant […]

Lees meer
8 november 2022
Hoe houd je je scriptie schrijven leuk

Je scriptie schrijven is niet altijd een leuke klus. Je hebt de informatie al zo vaak gezien en soms heb […]

Lees meer
11 oktober 2022
Hoe pak je het schrijven van het theoretisch kader voor je scriptie aan?

Een van de belangrijkste zaken bij het starten van je scriptie is het schrijven van je theoretisch kader. Maar hoe […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2023 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone