De vraag
De gemeente Hoorn is niet tevreden over hoe binnenschoolse cultuureducatie is georganiseerd binnen de gemeente. Het is erg versnipperd en daarmee onoverzichtelijk voor iedereen die hierin iets wil: aanbieders, scholen, makelaars, cultuurcoaches. Om hier de juiste structuur in aan te brengen heeft de gemeente Hoorn ons gevraagd te evalueren hoe het nu gaat en aan de hand daarvan een voorstel te doen hoe dit te verbeteren. We letten hierbij op verbeterpunten, kansen en mogelijke ideale scenario’s.
Onze strategie en aanpak
Met allerlei betrokken groepen spelers (beleidsmedewerkers, aanbieders, scholen (ICC-ers), cultuurcoaches) worden gesprekken gevoerd over de huidige situatie en de wenselijke situatie. Aan de hand van deze gesprekkenstellen wij een aantal mogelijke scenario’s op. Hierbij wordt gekeken naar voor- en nadelen voor de verschillende partijen, maar ook de rol die de gemeente daarbij krijgt. Deze scenario’s worden allereerst met de gemeente doorgenomen en vervolgens in een paar groepsgesprekken met aanbieders en scholen. Hierbij wordt gekeken naar de haalbaarheid en de wenselijkheid.
Behaalde resultaten
Dit onderzoek loopt nog volop. Met de uiteindelijke scenario’s met bijbehorende voor- en nadelen, wenselijkheid vanuit de scholen en de aanbieders, kan de gemeente Hoorn een keuze maken en deze verwerken in de te schrijven cultuurnota.