Inventarisatie

HomeInventarisatie
8 september 2013

Recht op je doel af door inventarisatie-onderzoek

Hoe bereik jij je doel? Schiet je met hagel of schiet je heel gericht? Bij de start van een project of de uitvoering van nieuw beleid is het goed dat beeld in je achterhoofd te houden. Zorg voor een gedegen vooronderzoek, zodat je goed geïnformeerd begint. Zo weet je wat de beginsituatie is en ga je recht op je doel af.

Inventariserend onderzoek
Soms bestaat een inventariserend onderzoek uit het in kaart brengen van bijvoorbeeld bezoekersaantallen of verkoopcijfers. Door deze data inzichtelijk te maken en goed te interpreteren, kun jij daar later gefundeerde conclusies aan verbinden.
Maar je kunt een inventariserend onderzoek ook gebruiken om je doelgroep te bepalen: om behoeften en wensen helder te krijgen. Bijvoorbeeld om meer mensen binnen je gemeente te laten bewegen of om nieuw publiek aan te spreken voor je museum of schouwburg. Want je kunt weliswaar niet alles tellen; je kunt wel degelijk alles meten.

Vormen van inventariseren
Er zijn dus veel vormen van inventariseren. Data uit bestaande systemen verzamelen en ordenen, interviews, enquêtes of een combinatie van deze methoden…Welke vorm het beste is voor jouw situatie, is afhankelijk van de vraag die je hebt en vooral van de antwoorden die je nodig hebt.
We kijken wat jouw behoeften zijn en kiezen daar de onderzoeksmethode bij die jou van de juiste informatie voorziet. Na de inventarisatie krijg je alle verzamelde informatie op een overzichtelijk wijze aangeleverd. Daarnaast krijg je op basis van deze informatie adviezen voor de vervolgstappen en een aantal praktische actiepunten.

Voorbeelden van inventariserend onderzoek voor opdrachtgevers

 

Voorbeelden van mogelijk inventarisatie-onderzoek

  • Inventarisatie interessante doelgroepen voor preventief beleid op het gebied van overgewicht;
  • Inventarisatie bestaand onderzoek over een bepaald onderwerp;
  • Wensen en behoeften van publiek inventariseren voor een theater of sportbedrijf.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van inventariserend onderzoek? Vul dan het contactformulier in, dan maken we een (vrijblijvende) afspraak.

[contact-form-7 id="1296" title="Products"]

 

Meer weten? Lees één van de volgende blogs

Gerelateerde blogs

20 september 2022
Inventarisatie-onderzoek: wat is het en wanneer zet je het in?

Bij iedere onderzoeksvraag hoort een eigen manier van onderzoeken. Bij de ene onderzoeksvraag is het antwoord het beste te vinden door het doen van kwalitatief onderzoek. Bij de andere vraag past kwantitatief onderzoek juist beter.

Lees meer
16 augustus 2022
Voor- en nadelen van bezoekersprofielen

Regelmatig horen we van culturele organisaties dat ze gebruik maken van bezoekersprofielen. Deze moeten wij dan meenemen in de analyse […]

Lees meer
19 juli 2022
7 tips om EVI in te voeren

In een ander blog hebben we verteld wat EVI inhoudt en wat je er mee kunt doen. Wanneer een penvoerder van Cultuureducatie […]

Lees meer
21 juni 2022
Criteria voor goed onderzoek

In de afgelopen periode hebben we een aantal blogs geschreven over waar goed onderzoek aan moet voldoen. In deze blog […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone