Evaluatie

HomeEvaluatie
7 september 2013

Til je projectresultaten naar een hoger plan

Een evaluatie: dat klinkt misschien als mosterd na de maaltijd. Maar pak je het goed aan, dan geeft een evaluatie je uitstekende handvatten om lopende of toekomstige projecten naar een hoger plan te tillen. Want een evaluatie geeft je informatie over jezelf, je organisatie én je project. Drie aspecten die je kunt verbeteren, waardoor je betere resultaten bereikt. Wij helpen je op weg!

Vormen van evaluatie

Je kunt een evaluatie zowel tijdens als na afloop van een project laten uitvoeren. Aan de hand van jouw project of beleid kiezen we in overleg welke insteek de beste is. Daarbij maak je een keuze voor kwalitatief of kwantitatief onderzoek en voor project- of procesevaluatie. Wellicht wordt het ook een combinatie van beide.

1. Projectevaluatie
Hierbij houden we het resultaat tegen het licht. Is het doel bereikt? Levert dit het beoogde effect?  Resultaten zijn vaak cijfermatig meetbaar (meer omzet, hogere bezoekersaantallen), maar ook veranderingen in gedrag, houding of betrokkenheid zijn wel degelijk te meten.

2. Procesevaluatie
Hoe verliep het proces? Hoe zijn we hier gekomen? Wat ging er goed? Wat kan er beter?

Het resultaat van evaluatie

De evaluatie brengt helder in kaart wat de resultaten en/of effecten van je project en/of proces zijn. Daarbij worden de succesfactoren en de verbeterpunten benoemd. Met die kennis én de praktische suggesties die we geven, bereik jij voortaan efficiënter je doelen. Je kunt een lopend traject bijsturen en weet bij toekomstige trajecten waar je aandachtspunten liggen.

Voorbeelden van evaluatie voor opdrachtgevers:

Toch liever zelf evalueren?

Gerelateerde blogs

20 september 2022
Inventarisatie-onderzoek: wat is het en wanneer zet je het in?

Bij iedere onderzoeksvraag hoort een eigen manier van onderzoeken. Bij de ene onderzoeksvraag is het antwoord het beste te vinden door het doen van kwalitatief onderzoek. Bij de andere vraag past kwantitatief onderzoek juist beter.

Lees meer
16 augustus 2022
Voor- en nadelen van bezoekersprofielen

Regelmatig horen we van culturele organisaties dat ze gebruik maken van bezoekersprofielen. Deze moeten wij dan meenemen in de analyse […]

Lees meer
19 juli 2022
7 tips om EVI in te voeren

In een ander blog hebben we verteld wat EVI inhoudt en wat je er mee kunt doen. Wanneer een penvoerder van Cultuureducatie […]

Lees meer
21 juni 2022
Criteria voor goed onderzoek

In de afgelopen periode hebben we een aantal blogs geschreven over waar goed onderzoek aan moet voldoen. In deze blog […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone