Marktonderzoek

De voor- en nadelen van een marktonderzoek?

Als ondernemer zit je vaak boordevol ideeën met interessante producten en diensten om problemen van je doelgroep op te lossen of om ze meer te bieden waar ze dol op zijn. Je idee is geweldig, dus zullen er klanten zijn die het willen kopen. Toch? Je kent je doelgroep dus je weet wat ze willen. Toch? Veel ideeën worden doorgevoerd gebaseerd op aannames dat er vraag is naar het product dat jij aan gaat bieden. Vervolgens blijf je worstelen om het goed in de markt te zetten en blijven de verkopen tegen vallen.

Om er zeker van te zijn dat je idee aansluit op de wensen en behoeften van je potentiële klanten en dat je weet hoe ze te bereiken, is het belangrijk om van te voren een marktonderzoek uit te voeren.

De voordelen van een marktonderzoek

  • Je weet hoe groot de concurrentie is op de markt van soortgelijke producten.
  • Je leert je doelgroep beter kennen.
  • Je leert de behoefte en wensen (pijn) van je doelgroep kennen.
  • Je kunt je product al bij het ontwikkelen aanpassen naar wensen en tips van je doelgroep.
  • Je weet of je product kans heeft tot succes.
  • Je leert hoe je je doelgroep het beste kan bereiken. Je kunt onderbouwd bepalen of en hoeveel tijd, energie en geld je in het ontwikkelen van je product of dienst wilt steken.
  • Je bespaart een hoop geld door je product niet te ontwikkelen wanneer uit je marktonderzoek blijkt dat je product hoogstwaarschijnlijk niet zal aanslaan.

Een nadeel? Een marktonderzoek kost tijd en geld, zonder dat je al een product aan het ontwikkelen bent. Maar dat weegt nauwelijks op tegen de informatie die je uit een marktonderzoek kan halen.

Wij raden je dus altijd aan om een marktonderzoek uit te voeren wanneer je een nieuw product op de markt brengt. Dat kan je zo groot en zo klein maken als je wilt.  

Tien tips voor het meten van effecten

Als je wilt weten of het werkt wat je doet, moet je dit toetsen. Zonder dit te toetsen blijft het raden. Je kunt een goede schatting making omdat je je project hebt gebaseerd op ervaring, kennis en peilers waarvan bekend is dat het werkt. Maar heb je de juiste mix gevonden?

Read More »

Evalueren is een gesprek, geen monoloog

Onlangs had ik een evaluatie met een opdrachtnemer welke anders liep dan ik gewend was. De persoon in kwestie had zich goed voorbereid en stak van wal. Ze heeft haar verhaal vertelt: wat volgens haar het doel van de evaluatie was, wat de mogelijkheden waren en wat er was bereikt.

Read More »
juiste onderzoeksvraag

Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvraag?

Als je een onderzoek gaat uitvoeren is het belangrijk om de juiste onderzoeksvraag de formuleren. Het doel van het onderzoek en de onderzoeksvraag geven namelijk aan hoe de verdere opzet van het onderzoek eruit zal zien.

Read More »