“Ik wil weten wie mijn publiek is en de bezoekerservaring verbeteren”

Bezoekersonderzoek

Waarom bezoekersonderzoek?

Bij veel culturele en non-profit organisaties komen vragen aan bod zoals: wie zijn de bezoekers die we ontvangen? Hoe wordt hun bezoek gewaardeerd? Waarom komen ze naar onze organisatie? Hoe weten ze ons te vinden? Wat denken ze aan te treffen? Deze vragen kunnen beantwoord worden met een bezoekersonderzoek ofwel publieksonderzoek.

De verzamelde data van een bezoekersonderzoek kun je gebruiken om je bezoekers in te delen in profielen en ze zo beter te bedienen. En met de bezoekersprofielen kun je de bezoekerservaring verbeteren en beter afstemmen op hun wensen. Ook weet je of je je programmering moet aanpassen om de beoogde bezoekers te bereiken. Maar een bezoekersonderzoek biedt ook de mogelijkheid om te leren wat de impact is die je maakt op je bezoekers: komt je boodschap over? Maak je indruk? Laat je iets nieuws zien? De resultaten kun je bovendien gebruiken ter verantwoording aan besturen en subsidiegevers. Je kunt de resultaten van een bezoekersonderzoek dus gebruiken om zelf van te leren, je werk en je impact te verbeteren, maar ook om keuzes en subsidies te verantwoorden.

Is bezoekersonderzoek interessant voor mij?

Ben jij een organisatie met veel publiek, zoals een museum, bibliotheek, theater, theatergezelschap, muziekschool of welzijnsorganisatie? Dan is bezoekersonderzoek een goede manier om informatie te verzamelen. En wij kunnen je daarbij helpen. Wij richten ons specifiek op non-profitorganisaties en de creatieve industrie. Dit omdat wij deze organisaties goed kennen vanuit allerlei onderzoeken die we doen, waaronder bezoekersonderzoek. We zijn een klein bureau en sterk betrokken bij de onderzoeken die we doen. Dit maakt ons werk leuker en het onderzoek persoonlijker. Dit betekent dat we inspelen op wat we zien en onderzoeken. Je krijgt een unieke rapportage, voor jou geschreven, waarbij gekeken wordt naar jouw data. Dus geen standaarden en automatisering. Op deze manier kunnen wij een extra dimensie geven aan de onderzoeksresultaten. 

Wat krijg ik?

Persoonlijk contact over de behoeften en wensen van de organisatie

Persoonlijke besprekingen voorafgaand, tijdens en aan het einde van het onderzoek. Samen formuleren we goede onderzoeksvragen waaruit blijkt waarom je het onderzoek wilt doen.

Een op maat gemaakt onderzoeksplan met het juiste meetinstrument voor jouw instelling. Bijvoorbeeld een digitale of papieren vragenlijst, scheurkaartjes, mini-interviews, groepsgesprekken of observaties. Hierbij houden we rekening met wat bij jouw organisatie kan en wat past binnen het budget.

Een onderzoek dat rekening houdt met het publiek: hij of zij wil en moet zo min mogelijk belast worden.

Afhankelijk van jullie wensen verzamelen wij of jullie de data. Hiervoor stellen we een praktisch plan op.

Een uitvoerige data-analyse.

Een overzichtelijke en prettige presentatie van de resultaten voor jou en je collega’s.

Naar aanleiding van de resultaten formuleren we actiepunten die we later samen scherpstellen.

Een rapport dat in conceptvorm nog een keer wordt besproken en aangepast.

Een definitief rapport met unieke, doelgerichte resultaten en adviezen.  

Wat kan ik met de resultaten?

Bezoekersprofielen bepalen

Gericht actie ondernemen om je organisatie te verbeteren

Werken aan de tevredenheid van je bezoekers

Een succesvol programma maken dat afgestemd is op de wensen en behoeften van je publiek.

De impact van je organisatie of project bepalen en verbeteren

Zorgen dat je doelen zo goed mogelijk worden behaald.

Jezelf verantwoorden aan besturen en subsidiegevers

Ik wil meer weten over de onderzoeksmethoden

Je kunt je bezoekers op verschillende manieren bevragen. De meest gebruikte manier is een vragenlijst. Dat kan op papier of digitaal, afhankelijk van wat gemakkelijk is voor de respondenten en te organiseren is binnen jouw organisatie. Maar er zijn meer manieren. We maken ook gebruik van scheurkaartjes, mini-interviews, groepsgesprekken en observaties. Voor de keuze van de juiste onderzoeksmethode dan wel combinatie van verschillende methoden die aanvullend zijn op elkaar, kijken we allereerst naar wat het best passend is bij de onderzoeksvragen. Maar we moeten natuurlijk rekening houden met wat kan bij een bepaalde organisatie en het beschikbare budget. Aan de verschillende methoden zitten voor- en nadelen, waar we rekening mee houden. Belangrijk is dat je je publiek zo min mogelijk belast en als je ze belast dat je dat doet op een voor hen prettige manier met vragen die voor hen zinvol zijn. Anderzijds is het belangrijk dat je de juiste informatie boven water haalt. Je wilt die informatie waarmee je beslissingen kunt nemen voor deze toekomstige activiteiten, je wilt aanpassingen kunnen maken om de bezoekerservaring te verbeteren en je doelbereik te vergroten. Je kunt eenmalig je bezoekers bevragen, maar je kunt dit ook geregeld doen. Door bijvoorbeeld bij elke tentoonstelling of elk jaar deels dezelfde vragen voor te leggen, kun je ontwikkelingen in beeld brengen en kun je verschillen zien tussen tentoonstellingen. Dit zijn dan wel vragen waar je vooraf goed over na denkt. 

Ik wil graag een gesprek over een bezoekersonderzoek

Wilt u meer informatie over een bezoekersonderzoek voor uw organisatie vult u dan onderstaand formulier in. Wij nemen dan contact met u op om een gesprek in te plannen en te bekijken wat de mogelijkheden zijn. 

Voorbeeld projecten

Impactmeting zaalfotografie Mauritshuis

Impactmeting Mauritshuis

Het Mauritshuis wilt graag de impact van haar tentoonstellingen in beeld brengen. Dit om tentoonstellingen te verbeteren en zich te kunnen verantwoorden naar haar bestuur en donateurs.

Lees meer »

Evaluatie ‘op expeditie’

Evaluatie ‘op expeditie’ Museum Volkenkunde te Leiden experimenteert tijdens de verbouwing buiten met nieuwe manieren van tentoonstellen en het trekken van een ander publiek. Bij

Lees meer »