Een van de onderdelen van deze pilot is een onderzoekstraject dat wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Claudia de Graauw; effectmeting & Doelbereik .
De meetinstrumenten zijn zo ontwikkeld dat ze makkelijk ingezet kunnen worden voor eigen dataverzameling. Zo geeft het deelnemersonderzoek je inzichten in hoe de deelnemers denken over de activiteiten. Het registratieformulier geeft je objectieve data van de activiteiten waarmee je aan gemeente/subsidiegevers kunt aantonen hoe de activiteiten lopen. Daarnaast zet het evaluatieformulier je aan het denken over het proces en het bedenken van activiteiten.
Het onderzoek bestaat uit 4 onderdelen:
Doel:
Het doel van het deelnemers onderzoek is om te achterhalen wat deelnemers van de activiteit vinden en of ze de link maken met de e-cursus. De activiteit is georganiseerd In het kader van blended learning. Deze activiteit is gekoppeld aan de e-cursussen die worden aangeboden door Good Habitz en Soofos.
De gestelde vragen aan de deelnemers worden een aantal keer per jaar teruggekoppeld naar de bibliotheken. Hierdoor krijg je inzicht hoe de deelnemers denken over de activiteiten en of de koppeling met blended learning wordt gemaakt. Het kan inspiratie en tips geven voor nieuwe activiteiten.
Wanneer:
Na afloop van elke activiteit wordt het deelnemersonderzoek uitgevoerd. Dit kan op diverse manieren.
Hoe:
Online vragenlijst
Papieren versie
Als deelnemers de vragenlijst op papier invullen, dan moet de vragenlijst later door de medewerker van de bibliotheek digitaal ingevoerd worden. Hiervoor kun je de link gebruiken waarop de deelnemers ook hun vragenlijst invullen.
Als optie bieden wij aan om de papieren vragenlijst door ons uit te laten werken. De kosten hiervan zijn €0,60 per vragenlijst.
Respons:
Om de respons te verhogen kun je werken met een presentje dat je de deelnemers geeft als ze de vragenlijst hebben ingevuld.
Onder de invullers van de online vragenlijst sloten wij eens per 3 maanden een aantal bioscoopbonnen.
Doel:
Het doel van het registratieformulier is om objectieve data te verzamelen over de activiteiten die georganiseerd worden door de bibliotheken In het kader van blended learning. na elke activiteit wordt er een registratieformulier Ingevuld.
De gegevens die gevraagd worden In het registratieformulier zijn gegevens die makkelijk voorhanden zijn. Door het invullen van het formulier heb je inzicht in je activiteiten voor je eigen administratie. Wanneer je de data invoert via onze link, is er een mogelijkheid om je eigen data toegestuurd te krijgen.
Tevens bieden wij de mogelijkheid om de gegevens van de bibliotheek af te zetten tegen vergelijkbare bibliotheek in Nederland. Hierdoor krijg je inzicht in hoe de bibliotheek het doet ten opzichte van andere bibliotheken op het gebied van de activiteiten rondom blended learning.
Wanneer:
Na afloop van de activiteit verzamelt en bundelt de organisator van de activiteiten gegevens. Het registratieformulier kan op verschillende manieren worden ingevuld.
Hoe:
Wanneer er gekozen is om een Excel bestand bij te houden, vragen wij je om het bestand elk half jaar naar ons te sturen.
Bij het invullen van het registratieformulier via de link kun je ervoor kiezen om de data toegestuurd te krijgen. Zo heb je de data In bezit voor je eigen administratie.
Doel:
Het doel van het evaluatieformulier is om van de bibliotheken te leren hoe bibliotheekmedewerkers omgaan met de pilot. Op welke manier worden er activiteiten bedacht en waar loopt men tegenaan?
Door het invullen van het evaluatieformulier word je aan het denken gezet over de activiteiten die zijn georganiseerd rondom blended learning. Wij koppelen eens per half jaar terug waar bibliotheken tegenaan lopen, maar ook wat de successen zijn. Hierdoor kunnen de bibliotheken elkaar inspireren en verder helpen bij het organiseren van activiteiten.
Wanneer:
Het evaluatieformulier wordt twee keer per jaar gestuurd, in juli en in december. De link ontvang je via de mail of via nieuwsberichten op verschillende platforms.
Hoe:
Het evaluatieformulier wordt via een link gestuurd. Na afloop is er de mogelijkheid de antwoorden toegestuurd te krijgen. Zo heb je de data In bezit voor je eigen administratie.
Doel:
Het doel van het deelnemersonderzoek is achterhalen wat deelnemers van de e-cursus vinden en of ze de link maken met een activiteit in de bibliotheek. De activiteit is georganiseerd in het kader van blended learning. Deze activiteit is gekoppeld aan de e-cursussen die worden aangeboden door Good Habitz en Soofos.
Wanneer:
na afloop van de e-cursus wordt het deelnemersonderzoek uitgevoerd. Dit gaat via bovengenoemde aanbieders.
Hoe:
Via de aanbieders krijgen de deelnemers een link naar de vragenlijst. Deze staat op de pagina waar zij de cursus volgen. Hiervoor is actie nodig van de bibliotheek.