Verschillende manieren om bezoekers te bevragen

HomeVerschillende manieren om bezoekers te bevragen
4 november 2020

Er zijn verschillende manieren om bezoekers te bevragen. Wij maken graag een combinatie van verschillende methodes. Eén methode op zich is natuurlijk ook voldoende om informatie te verkrijgen bij je bezoekers. De verschillende methodes hebben ook verschillende doelen. Wanneer kies je nou voor welke methode? Hieronder heb ik een kort overzicht gemaakt met het doel per methode.

  1. Scheurkaartje: Het doel van scheurkaartjes is om veel bezoekers in een korte tijd bevragen. Je kunt echter maar 2 of 3 vragen stellen. Deze methode wordt veel gebruikt bij activiteiten met veel bezoekers die dan snel een paar antwoorden kunnen geven aan het einde van de activiteit. (lees hier meer informatie over scheurkaartjes)
  2. Korte interviews: Het doel van korte interviews is om in een korte gesprek bezoekers te bevragen naar beweegredenen. Je kunt hierdoor dieper ingaan op antwoorden in een beperkte tijd. Doordat je veel bezoekers spreekt kun je ook antwoorden met elkaar vergelijken. (lees hier meer informatie over korte interviews)
  3. Observeren: Het doel van observeren is het gedragingen van bezoekers achterhalen. Door je bezoekers te observeren weet je wat de aandacht trekt en waar bezoekers snel doorlopen. Je kunt door te observeren ook reacties zien van je bezoekers. (lees hier meer informatie over observeren)
  4. Vragenlijst: Het doel van een vragenlijst is op veel informatie van veel bezoekers krijgen. Je kunt je bezoekers in een korte tijd veel vragen stellen. De antwoorden kun je met elkaar vergelijken. (lees hier meer informatie over vragenlijsten)

Wij maken regelmatig combinaties van de verschillende methodes, omdat ze elkaar versterken. Zo kun je eerst je bezoekers observeren en ze daarna een vragenlijst laten invullen of juist een korte interview met ze houden. Zo zijn er vele mogelijkheden en wij denken graag met je mee. Benieuwd hoe we je kunnen helpen, kijk hier voor meer informatie.

Gerelateerde blogs

10 oktober 2023
De cultuurcoach: wat doet die eigenlijk?

In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]

Lees meer
11 september 2023
Items samenvoegen tot een schaal

Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]

Lees meer
15 augustus 2023
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan?

Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]

Lees meer
22 juli 2023
8 vormen om je onderzoeksresultaten te verspreiden

Bij een onderzoeksrapportage denken veel mensen, helaas, nog steeds aan een lijvig boekwerk dat leest als een spannend boek (er […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2024 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone