In deze blog gaan we het hebben over hoe je een bezoekersonderzoek kunt opzetten en uitvoeren. Zo'n onderzoek kan handig […]
Met een dashboard kun je veel sturingsinformatie verkrijgen. Zo kan een dashboard zeer interessant zijn als je weet welke informatie je nodig hebt om te kunnen sturen. Op welke indicatoren wil je zicht hebben en hoe geef je deze op een juiste manier weer? Maak daarom gebruik van dit stappenplan waarmee je jouw sturingsinformatie helemaal inzichtelijk maakt.
Stap 1: Stel indicatoren vast
Bepaal in de eerste stap welke informatie je nodig hebt om beslissingen te kunnen nemen. Wil je besluiten of je met een product of actie door wilt gaan? Kijk dan welke informatie je hiervoor nodig hebt. Waar moet het product of de actie allemaal aan voldoen? Wanneer neem je een besluit om bij te sturen of door te gaan zoals het nu gaat?. Maak er meetbare indicatoren van.
Stap 2: Zoek informatiebronnen
Zoek naar handige informatiebronnen die je kunt gebruiken om informatie inzichtelijk te krijgen. Denk hierbij aan verkoopcijfers, het aantal bezoekers op je website en de aanmeldingen voor je nieuwsbrief. Ook je ticketsysteem geeft je een hoop bruikbare informatie. Let hierbij ook op in welk format de informatie wordt opgeslagen en hoe je deze kunt uitlezen. Heb je daar speciale programma’s voor nodig of kun je het openen in Excel?
Stap 3: Geef de informatie grafisch weer
Er zijn verschillende manieren om informatie grafisch weer te geven. Maak bijvoorbeeld gebruik van een stroomschema met grafieken ter ondersteuning. Bedenk hierbij wel of je het dashboard op één tabblad wilt hebben of dat je een document met verschillende tabbladen nodig hebt. Zo kun je bepalen wat voor soort grafiek het beste past.
Stap 4: Bouw het dashboard
Misschien vind je het zelf leuk om met Excel aan de slag te gaan. Maar om een mooi en inzichtelijk dashboard te bouwen, moet je verschillende informatiebronnen aan elkaar koppelen. En niet iedereen heeft de vaardigheden om dit te doen. Zoek daarom iemand die het dashboard voor je kan bouwen en overleg regelmatig met elkaar of het dashboard aan jouw wensen voldoet.
Stap 5: Test het dashboard
Is je dashboard gebouwd? Test deze in het begin dan goed. Krijg je de juiste informatie om te sturen? Zijn de belangrijkste indicatoren die je bij stap 1 hebt opgesteld inzichtelijk? Zie het als een proefperiode waarna je nog aanpassingen kunt doen. Het kan zomaar zijn dat je nog informatie mist of dat je alleen gebruikmaakt van bepaalde grafieken en de rest eigenlijk niet belangrijk is.
Meer informatie
Hulp nodig bij het proces rondom het maken van een dashboard? Wij helpen je graag. Hier vind je meer informatie over een dashboard ontwerpen.
In deze blog gaan we het hebben over hoe je een bezoekersonderzoek kunt opzetten en uitvoeren. Zo'n onderzoek kan handig […]
In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]
Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]