wat kan een bezoekersonderzoek voor jou betekenen?

Van een bezoekersonderzoek kun je leren. Je kunt leren wat de bezoekers vinden van je tentoonstelling, voorstelling, activiteit of het hele museum. Het gaat niet alleen over het verbeteren van de bezoekerservaring, maar ook over het over brengen van de boodschap. Worden de bezoekers aan het denken gezet? Beleven de bezoekers de voorstelling zoals van tevoren is bedacht?

Bezoekersprofielen

Je kunt bij een bezoekersonderzoek gebruik maken van de bezoekersprofielen die er reeds zijn en kijken hoe deze groepen verschillend reageren. Maar je kunt een bezoekersonderzoek ook gebruiken om bezoekersprofielen samen te stellen. Wie komen er in het museum en waarom komen ze? Willen ze vermaakt worden? Leren en verdiepen? Samen zijn met familie en vrienden? Of een combinatie hiervan?

Onderzoeksmethode

De keuze van de onderzoeksmethode is afhankelijk van het doel van het onderzoek en de bijbehorende onderzoeksvragen, maar ook van de wensen en het beschikbare budget. De keuze van de onderzoeksmethode heeft dan weer invloed op de soort gegevens die je verzamelt en daarmee de conclusies die je kunt trekken en de aanbevelingen die we kunnen doen. Wanneer bezoekers massaal de zaal verlaten (bijvoorbeeld na een theatervoorstelling) is bijvoorbeeld een scheurkaartje een prima methode om snel beperkt informatie te krijgen. Wil je wat dieper in gaan op de materie dan kun je kiezen voor korte interviews. Je kunt er ook voor kiezen je bezoekers juist te observeren om te zien hoe zij zich gedragen in je tentoonstelling. Wil je ze juist meer vragen en veel data verzamelen dan is een vragenlijst een goede methode. Hiermee kun je informatie krijgen over diverse onderwerpen.

Resultaten

De resultaten die uit een bezoekersonderzoek komen kunnen gebruikt worden om de organisatie te verbeteren. Door de punten die uit het onderzoek komen kun je beslissingen nemen op basis van feiten in plaats van onderbuikgevoelens. De resultaten kun je ook gebruiken om profielen samen te stellen. Hiermee zie je wat voor soort bezoekers er komen en op welke manier je ze kunt bedienen.

Resultaten kunnen ook gebruikt worden ter verantwoording naar bestuur, fondsen, subsidiënten. Met de feedback van de bezoekers kun je laten zien wat de bezoeker vond van de tentoonstelling, voorstelling of activiteit.

Wij helpen je graag met een bezoekersonderzoek binnen je organisatie.

Studiemiddag: Bezoekersprofielen en bezoekersonderzoek

Op vrijdagmiddag 22 november organiseer ik naar aanleiding van het negenjarig bestaan van mijn onderzoeksbureau een studiemiddag voor de culturele sector en specifiek musea met als thema ‘bezoekersprofielen en bezoekersonderzoeken’.
keuze kwantitatief kwalitatief

Keuze: kwalitatief onderzoek of kwantitatief onderzoek?

In mijn vorige blog ‘Kwalitatief en kwantitatief onderzoek: Wat is wat?’ heb ik uitgelegd wat het verschil is tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek. In dit blog ga ik in op wat voor soort onderzoeksonderwerpen vragen om een kwalitatieve aanpak en welke juist een kwantitatieve aanpak vereisen.

Read More »
jongeren doelgroep moeilijk bereiken

Jongeren: Een moeilijk te bereiken doelgroep?

Veel instellingen hebben programma’s of activiteiten gericht op het voortgezet onderwijs. Jongeren zijn een interessante doelgroep omdat zij in een fase zitten waarin ze zichzelf leren kennen en waarin hun brein zich nog volop aan het vormen is

Read More »

Monitoren en evalueren: Wat is wat?

Monitoren en evalueren worden vaak samen genoemd. Dit is niet gek, want zowel monitoren als evalueren doe je om dezelfde reden: je wilt specifieke informatie verzamelen die je nodig hebt om de volgende stap te kunnen maken.

Read More »
betrouwbaarheid

Wat betekent betrouwbaarheid?

De betrouwbaarheid van een onderzoek vertelt in hoeverre de bevindingen te vertalen zijn naar een groter geheel. Dus of de uitkomsten representatief zijn voor de gehele groep en niet alleen de bevraagden. Bij een kwantitatief onderzoek is de vraag bijvoorbeeld of voldoende respondenten de vragenlijst ingevuld hebben?

Read More »

Evalueren is een gesprek, geen monoloog

Onlangs had ik een evaluatie met een opdrachtnemer welke anders liep dan ik gewend was. De persoon in kwestie had zich goed voorbereid en stak van wal. Ze heeft haar verhaal vertelt: wat volgens haar het doel van de evaluatie was, wat de mogelijkheden waren en wat er was bereikt.

Read More »