wat kan een bezoekersonderzoek voor jou betekenen?

Van een bezoekersonderzoek kun je leren. Je kunt leren wat de bezoekers vinden van je tentoonstelling, voorstelling, activiteit of het hele museum. Het gaat niet alleen over het verbeteren van de bezoekerservaring, maar ook over het over brengen van de boodschap. Worden de bezoekers aan het denken gezet? Beleven de bezoekers de voorstelling zoals van tevoren is bedacht?

Bezoekersprofielen

Je kunt bij een bezoekersonderzoek gebruik maken van de bezoekersprofielen die er reeds zijn en kijken hoe deze groepen verschillend reageren. Maar je kunt een bezoekersonderzoek ook gebruiken om bezoekersprofielen samen te stellen. Wie komen er in het museum en waarom komen ze? Willen ze vermaakt worden? Leren en verdiepen? Samen zijn met familie en vrienden? Of een combinatie hiervan?

Onderzoeksmethode

De keuze van de onderzoeksmethode is afhankelijk van het doel van het onderzoek en de bijbehorende onderzoeksvragen, maar ook van de wensen en het beschikbare budget. De keuze van de onderzoeksmethode heeft dan weer invloed op de soort gegevens die je verzamelt en daarmee de conclusies die je kunt trekken en de aanbevelingen die we kunnen doen. Wanneer bezoekers massaal de zaal verlaten (bijvoorbeeld na een theatervoorstelling) is bijvoorbeeld een scheurkaartje een prima methode om snel beperkt informatie te krijgen. Wil je wat dieper in gaan op de materie dan kun je kiezen voor korte interviews. Je kunt er ook voor kiezen je bezoekers juist te observeren om te zien hoe zij zich gedragen in je tentoonstelling. Wil je ze juist meer vragen en veel data verzamelen dan is een vragenlijst een goede methode. Hiermee kun je informatie krijgen over diverse onderwerpen.

Resultaten

De resultaten die uit een bezoekersonderzoek komen kunnen gebruikt worden om de organisatie te verbeteren. Door de punten die uit het onderzoek komen kun je beslissingen nemen op basis van feiten in plaats van onderbuikgevoelens. De resultaten kun je ook gebruiken om profielen samen te stellen. Hiermee zie je wat voor soort bezoekers er komen en op welke manier je ze kunt bedienen.

Resultaten kunnen ook gebruikt worden ter verantwoording naar bestuur, fondsen, subsidiënten. Met de feedback van de bezoekers kun je laten zien wat de bezoeker vond van de tentoonstelling, voorstelling of activiteit.

Wij helpen je graag met een bezoekersonderzoek binnen je organisatie.

doelen formuleren rumba

Hulp bij doelen formuleren? RUMBA

Naast SMART en PRISMA  is er een derde tool die je helpt bij het formuleren van jedoelen, namelijk RUMBA. Met dit (Engelse) hulpmiddel worden je doelen Relevant, Understandable, Measurable, Behavioral en Attainable.

Read More »

Waar moet je op letten met interviewvragen?

Wanneer je interviews afneemt kun je veel te weten komen. Je verzamelt voornamelijk kwalitatieve data. (Er zijn enkele trucjes om ook kwantitatieve data te verzamelen.) Nog voordat je interview start, is het van belang dat je je interviewvragen goed gedefinieerd hebt. Want vragen stellen doe je niet voor de lol: ze moeten uiteindelijk antwoord geven op de hoofdvraag van je onderzoek. Daarom geef ik je tips hoe je je interviewvragen zo goed mogelijk vormgeeft.

Read More »

In 4 stappen je interview analyseren

Stel: je hebt interviews afgenomen voor je onderzoek. Er is een hoop interessante informatie naar boven gekomen tijdens deze gesprekken. Maar hoe zorg je ervoor dat je die informatie kunt gebruiken om je onderzoeksvraag te beantwoorden?

Read More »
groepsgesprek tips

10 tips voor het houden van een groepsgesprek

Bij het organiseren en leiden van een groepsgesprek moet je met andere dingen rekening houden dan bij een individueel interview. Bij groepsinterviews heb je bijvoorbeeld te maken met groepsdynamiek waar je mee om moet gaan.

Read More »

Projectevaluatie: een checklist

Eén van onze meest gelezen blogs gaat over de vragen die je moet stellen bij een procesevaluatie. Zo’n evaluatie is gericht op de manier waarop je werkt en samen (hebt) gewerkt.

Read More »