De vraag
Het Expertisecentrum Cultuureducatie Flevoland (FleCk) beoogt samen met lokale partners in de zes gemeenten van de provincie Flevoland cultuuronderwijs een vast onderdeel op scholen te maken. Dit doen zij met het programma CultuurPlus: een programma dat basisscholen in Flevoland ondersteunt om vanuit hun eigen schoolvisie te werken aan cultuuronderwijs. De scholen werken hierin samen met lokale aanspreekpunten: Kubus, de Meerpaal, Muzisch Centrum en Verbeelding & Co.
FleCk heeft ons gevraagd om het zelfevaluatie-instrument EVI door te ontwikkelen en te testen voor de Flevolandse scholen. Dit zodat het instrument beter aansluit op de situatie op de scholen in Flevoland waardoor het, naast door de school zelf, ook gebruikt kan worden voor het monitoren en evalueren van het CultuurPlus programma.
Onze strategie en aanpak
Door met FleCk, de samenwerkingspartners en de scholen in gesprek te gaan, hebben we voldoende input opgehaald om het zelfevaluatie-instrument EVI daadwerkelijk door te ontwikkelen en te testen.
Dit instrument, de Flevo Cultuureducatie Scan, dient twee doelen:
De Flevo Cultuureducatie Scan is gebaseerd op het landelijke instrument EVI en is samen met de partners binnen het CultuurPlusprogramma doorontwikkelt en met de scholen afgestemd op de praktijk op Flevoland.
De Flevo Cultuureducatie Scan werkt met een vijftal scenario's: visie, professionalisering, programmering, samenwerking en borging. De score op elk scenario wordt bepaald aan de hand van de antwoorden op de specifieke vragen uit een vooraf ingevulde vragenlijst. Hieruit volgt een samenvattend scenario, dat een gemiddelde is van de overige scenario's.
Behaalde resultaten
In de periode april-juni 2025 vullen basisscholen in Flevoland de vragenlijst in. Binnen een week na het afronden van de vragenlijst ontvangen de scholen een factsheet ontworpen in Excel waarin de scores op de scenario’s en de antwoorden van de scholen terugkomen. Samen met één van de vier lokale aanspreekpunten bespreken de scholen vervolgens de factsheet en wordt vastgesteld welke scenario het beste past bij wat de school met cultuureducatie wil bereiken.
Hiermee krijgen scholen gericht inzicht in hun cultuuronderwijs en kan FleCk de effecten van het CultuurPlus-programma volgen en waar nodig bijsturen.