vrijwilliger

Hoe instrueer je vrijwilligers bij het afnemen van vragenlijsten?

Veel organisaties uit de culturele sector werken met vrijwilligers die in contact staan met bezoekers. Het is daarom fijn als zij tijdens een bezoekersonderzoek helpen bij het afnemen van vragenlijsten. In deze blog geven we je enkele tips om hier een succes van te maken.

  1. Neem de vrijwilligers mee in het doel en het nut van het bezoekersonderzoek, bijvoorbeeld door net voor de start een bijeenkomst te organiseren.
  2. Leg uit dat het belangrijk is dat enkele vrijwilligers als enige taak het afnemen van vragenlijsten hebben.
  3. Maak duidelijk dat het gaat om kwalitatief goed ingevulde vragenlijsten en niet om zo veel mogelijk vragenlijsten. Het is niet handig er een wedstrijdje van te maken.
  4. Het is voor vrijwilligers fijn als ze bezoekers een presentje kunnen aanbieden bij het afnemen van een vragenlijst, bijvoorbeeld iets kleins uit de museumwinkel (pen, koelkastmagneet) of consumptiebon.
  5. Zorg dat je voldoende materiaal bij de hand hebt voor vrijwilligers.
  6. Een actieve uitstraling is belangrijk. Vraag vrijwilligers bezoekers actief en beleefd te benaderen met de vraag of ze mee willen doen.
  7. Laat vrijwilligers bezoekers willekeurig benaderen. Bijvoorbeeld door iedere vijfde bezoeker uit te nodigen die langskomt, of de eerste bezoeker die langskomt nadat een vragenlijst is ingevuld. Zo vermijd je dat bepaalde bezoekersprofielen voorkeur krijgen.
  8. Laat vrijwilligers assisteren bij vragenlijsten, bijvoorbeeld door het hardop voorlezen van de vragen.
  9. Maak duidelijke instructies wat er met de ingevulde vragenlijsten moet worden gedaan: aan wie moeten ze worden afgeleverd, wat moet er worden vermeld, etc.

Meer weten over vrijwilligers en wat te doen met feedback? Lees dan de blog Hoe verwerk je feedback van vrijwilligers.

onderzoeksmethodes - wat is een onderzoeksmethode

Wat is een onderzoeksmethode?

Wat is een onderzoeksmethode? Uit gesprekken die ik voer met verschillende mensen die onderzoek doen, is er soms verwarring over de term onderzoeksmethodes. Er zijn

Read More »

Hoe verwerk je feedback van vrijwilligers? #7 tips

Vrijwilligers zijn onmisbaar in het culturele veld. Ze dragen met liefde zorg voor je organisatie en staan vaak in direct contact met je bezoekers. Vaak ontvangen ze vanuit de bezoekers (on)gevraagd feedback die belangrijk kan zijn voor de bezoekersbeleving. Of ze merken zelf dingen op die aan tot een betere service leidt. Maar hoe verwerk je als organisatie de feedback op een efficiënte manier? We geven je 7 tips.

Read More »
valkuilen onderzoek

Valkuilen van onderzoek doen

Onderzoek doen kan je veel opleveren. Je verkrijgt inzichten waarmee je gefundeerde beslissingen en acties kunt ondernemen. Mits je het goed doet. Pak je het verkeerd aan, dan levert een onderzoek niet (of nauwelijks) op wat je wilt en heeft het enkel onnodig veel tijd gekost.

Read More »