Hoe stel je je ideale team samen op basis van verschillende vormen van creativiteit?

HomeHoe stel je je ideale team samen op basis van verschillende vormen van creativiteit?
6 augustus 2020

Tegenwoordig worden er steeds vaker testen gedaan om te kijken wat voor type mensen je in je team hebt. Zelfs bij ons op kantoor hebben we de creativiteitstest gedaan. Creativiteit wordt in een team steeds belangrijker. Niet alleen in de creatieve industrie, maar ook in het bedrijfsleven. Met een MTO kun je ook meten hoe creatief je personeel is.

Op basis van het onderzoek van TNO “Creatief vermogen -  de ontwikkeling van een meetinstrument voor leerlingen op school” hebben we een test ontwikkeld waarmee je creativiteit kunt meten. In deze test wordt er gekeken hoe er gescoord wordt op de 7 aspecten van creatief vermogen.

7 aspecten waarop getest wordt:

  • Nieuwsgierig
  • Vindingrijk
  • Volhardend
  • Anders durven zijn
  • Interacterend met anderen
  • Output gericht
  • Trots op je werk

Uit de test komen een aantal prototypische profielen naar voren. Hieronder een korte samenvatting per profiel.

9 prototypische profielen:

  1. Creatief vaardig: deze teamleden scoren gemiddeld op alle aspecten. Ze kunnen nog vaardiger worden.
  2. Creatief vaardig 2: deze teamleden scoren net boven gemiddeld op alle aspecten, scoren lager op anders durven zijn. Ze zijn creatief vaardig, maar blijven niet altijd eigen ideeën volgen als anderen het beter weten.
  3. Conformist: deze teamleden scoren gemiddeld op alle aspecten, maar scoren aanzienlijk lager op anders durven zijn. Ze zijn nieuwsgierig, en vindingrijk, maar komen niet op voor de eigen ideeën.
  4. Snelle starter: deze teamleden scoren op de aspecten anders durven zijn en volhardend zijn hoger dan gemiddeld. Ze geven een lagere score voor nieuwsgierig en vindingrijk. Volgen de opdracht en zetten door als het moeilijk wordt, maar nemen geen tijd om nieuwe ideeën te verzinnen.
  5. Minder creatief vaardig: deze teamleden geven een lagere score dan gemiddeld op alle aspecten. Anders durven zijn is nog lager. Ze krijgen geen ruimte om creatief te zijn of hebben een minder creatief vermogen.
  6. Zeer creatief vaardig: deze teamleden scoren op alle aspecten hoger dan gemiddeld. Ze benaderen opdrachten op een creatieve manier en zetten verschillende aspecten in.
  7. Dromer: deze teamleden scoren op nieuwsgierig, vindingrijk en anders durven zijn hoger dan gemiddeld. Ze geven een lagere score op interacterend met anderen. Deze vergeten anderen in hun denken, staan minder open voor bijsturing.
  8. Creatief totdat het moeilijk wordt: deze teamleden scoren gemiddeld, behalve op volhardend. Deze score is lager. Ze scoren bovengemiddeld voor anders durven zijn. Ze gaan door als andere het geen goed idee vinden. Maar haken af als het moeilijk is of onzeker of het wel zal lukken.
  9. Authentiek: deze teamleden scoren lager dan gemiddeld op alle aspecten. Op anders durven zijn juist hoger. Deze teamleden worden gedreven door zich te willen onderscheiden en het op een eigen manier te doen. Minder door mogelijkheden van een opdracht of de feedback van anderen.

Wanneer je een team gaat samenstellen en je houdt rekening met de bovenstaande profielen wil je een mix van een aantal profielen. Je wilt personen die open staan voor andere ideeën, personen die met andere ideeën komen. Maar ook personen die nog vaardiger willen worden. Door een mix van profielen in je team te hebben worden de profielen versterkt en daag je teamleden uit om zich verder te ontwikkelen.

Ben je nieuwsgierig geworden hoe creatief je medewerkers zijn, neem hier contact op met ons en we kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Gerelateerde blogs

10 oktober 2023
De cultuurcoach: wat doet die eigenlijk?

In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]

Lees meer
11 september 2023
Items samenvoegen tot een schaal

Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]

Lees meer
15 augustus 2023
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan?

Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]

Lees meer
20 juli 2023
Respondenten: wanneer neem je ze wel of niet mee in de analyse?

In deze blog richten we ons op kwantitatief onderzoek waarbij via een vragenlijst data wordt verzameld, meestal door gebruik te […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2023 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone