Hoe kan een MTO je helpen om creativiteit te stimuleren

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is belangrijk om te houden. Je organisatie is immers afhankelijk van de mensen die er werken. En wanneer zij blij zijn, hun creativiteit kwijt kunnen en zich betrokken voelen bij je organisatie, kun je jouw doelen veel beter behalen. De manier om er achter te komen hoe tevreden je medewerkers zijn, is via een MTO.

MTO’s heb je er in verschillende soorten en maten. Voor organisaties is het interessant om in een MTO een gedeelte over creativiteit terug te laten komen. Door hier gericht naar te kijken kun je deze stimuleren en ontwikkelen bij medewerkers.

Waarom is creativiteit in een organisatie belangrijk?

Creativiteit is natuurlijk belangrijk voor creatieve beroepen, zoals architecten, ontwerpers en kunstenaars. Maar het is ook belangrijke voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën, innovatie, het bedenken van originele oplossingen, het ontwikkelen van nieuwe producten, processen of business modellen. Om in te blijven spelen op een continue veranderende wereld heb je creativiteit nodig. Het aanpassen aan de gevolgen van het COVID-19 virus en alle gevolgen hiervan is een voorbeeld hiervan.

Met creativiteit vergroot je het aanpassingsvermogen van je organisatie. Wat geen overbodige luxe is in de huidige snel veranderende maatschappij.

Hoe kan een MTO dan creativiteit stimuleren?

Iedereen is op zijn eigen manier creatief. Als je weet waar iemand sterk in is, kun je deze beter inzetten en stimuleren. Om te weten waar iemand sterk in is, moet je zijn creativiteit in beeld brengen. Dit doen we aan de hand van een test, waarbij we kijken naar de volgende 7 aspecten van creativiteit:

  • Nieuwsgierig
  • Vindingrijk
  • Volhardend
  • Anders durven zijn
  • Interacterend met anderen
  • Output gericht
  • Trots op je werk

Daarnaast kijken we naar 3 aspecten van de creatieve omgeving:

  • Ruimte
  • Richting
  • Steun

Met deze gegevens kunnen wij medewerkers indelen in bepaalde prototypische profielen en aan de hand daarvan tips en tricks op maat geven per medewerker. Deze prototypische profielen zijn samengesteld naar aanleiding van het onderzoek Creatief vermogen – de ontwikkeling van een meetinstrument voor leerlingen op school gedaan door TNO.

Aan de hand van resultaten op het gebied van de creatieve omgeving kunnen we tips geven hoe deze optimaler in te richten, zodat de medewerkers kunnen groeien in hun creativiteit. Daarnaast kunnen teams op basis van de verschillende creativiteitstypen beter samengesteld worden, waardoor medewerkers elkaar aanvullen en versterken.

Meer weten over creativiteit? Lees dan de blog wat is creativiteit?

attitude meten attitudeverandering

Het meten van attitude en attitudeverandering

Veel educatieve projecten van belangenorganisaties en non-profitorganisaties (denk aan musea, technocentra, theatergezelschappen) zijn niet zozeer gericht op het aanleren van vaardigheden, maar op het anders laten kijken naar de wereld of een andere attitude

Read More »
onderzoeksresultaten verspreiden

8 vormen om je onderzoeksresultaten te verspreiden

Bij een onderzoeksrapportage denken veel mensen, helaas, nog steeds aan een lijvig boekwerk dat leest als een spannend boek (er wordt langzaam toegewerkt naar de conclusie). Er zijn echter ook andere manieren van rapporteren die steeds vaker gebruikt worden.

Read More »

Creatief met onderzoeksmethoden

Wees creatief bij het kiezen van je onderzoeksmethoden. Er zijn veel manieren om je data te verzamelen. Hierin kun je allerlei combinaties maken. Kijk verder dan de standaard onderzoeksmethoden. 

Read More »
juiste onderzoeksvraag

Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvraag?

Als je een onderzoek gaat uitvoeren is het belangrijk om de juiste onderzoeksvraag de formuleren. Het doel van het onderzoek en de onderzoeksvraag geven namelijk aan hoe de verdere opzet van het onderzoek eruit zal zien.

Read More »